Zdrowe odżywianie – wpływ na nasz organizm

zdrowe odżywianie

Przez ostatnie lata w Polsce nastąpił prawdziwy rozkwit jeżeli chodzi o temat zdrowego żywienia. Coraz więcej osób przykłada uwagę do jakości spożywanych pokarmów i odpowiednio zbilansowanej diety. Daje to oczywiście wiele pozytywnych aspektów w naszym codziennym życiu i nie pozostaje obojętne dla naszego organizmu. Oto jak zdrowe żywienie wpływa na nasz organizm.

Czym jest zdrowe odżywianie?

Choć dużo się o tym mówi, nie każdy wie o co tak naprawdę chodzi z tym zdrowym odżywianiem.  Najprościej mówiąc, to taki sposób żywienia, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie całemu naszemu organizmowi, dostarczając mu wszystkich niezbędnych do codziennej pracy składników odżywczych, uwzględniając przy tym jego indywidualne potrzeby. Niestety, zwłaszcza młode osoby często nie przykładają uwagi do tego co jedzą, wychodząc z założenia że ich organizm i tak pracuje odpowiednio. To ogromny błąd, który może doprowadzić w krótkim czasie do wielu różnych chorób. Te, które bezpośrednio wynikają z nieprawidłowego odżywiania to chociażby miażdżyca, udar, choroby serca czy cukrzyca, uznawane w dzisiejszych czasach za choroby cywilizacyjne. Wiele osób dopiero gdy zachoruje zaczyna zwracać uwagę na swoją dietę. Często jednak jest to już zbyt późno, by w pełni zniwelować niekorzystne skutki choroby na nasz organizm. Dlatego zdecydowanie lepiej zatroszczyć się o zdrowe odżywianie jak najwcześniej, co z pewnością przełoży się na jakość naszego życia w przyszłości.

Zdrowe odżywianie – korzyści dla ciała i ducha

             Aby zachęcić Cię do zdrowego żywienia, poniżej przedstawiamy kilka pozytywnych skutków jego oddziaływania na nasz organizm:

  •         Dobra kondycja fizyczna i psychiczna – choć powszechnie wiadomo, że zdrowe odżywianie pozwala utrzymać prawidłową masę ciała, nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, iż ma ono także ogromny wpływ na naszą kondycję. Niektóre składniki znacząco wspierają np. pracę naszego serca, płuc czy komórek nerwowych, a to przekłada się m.in. na lepszą wydolność fizyczną i większą odporność psychiczną w życiu codziennym. Przekłada się to również m.in. na lepszą efektywność i większe sukcesy w pracy.
zdrowe odżywianie a mądrość
  •     Mądrość – zawarte w wielu zdrowych produktach (np. rybach i orzechach) kwasy omega-3 i tłuszcze nienasycone usprawniają pracę naszego mózgu, zwiększając zdolność do koncentracji i zapamiętywania różnego rodzaju informacji.
  •    Optymizm – naukowcy już dawno udowodnili, że cukier wbrew pozorom zamiast dawać szczęście, z czasem sprawia że stajemy się bardziej podatni na stany depresyjne. By temu zapobiec, warto wykluczyć go ze swojej diety. Jeżeli dodatkowo uzupełnimy ją o produkty zawierające kreatynę, witaminę D czy cenne aminokwasy, ilość wytwarzanych przez nasz organizm endorfin z pewnością się zwiększy.
  •       Lepszy sen – zdrowe odżywianie korzystnie wpływa także na jakość naszego snu. Zaskoczony? Jest to możliwe między innymi za sprawą zawartych w pokarmie przeciwutleniaczy, a także regulacji procesów trawiennych. Dobremu odpoczynkowi sprzyja również odpowiednia ilość wypijanej w ciągu dnia wody.
  •       Lepsza odporność – zdrowa, bogata w przetwory mleczne, kiszonki (zawierają prebiotyki) oraz złożone węglowodany dieta sprawia, że ilość i skład flory jelitowej jest na odpowiednim poziomie. To właśnie ona w dużym stopniu chroni nas przed różnego rodzaju zakażeniami i stanami zapalnymi.
  •       Zdrowe kości – ta kwestia dotyczy zwłaszcza kobiet, które w dojrzałym wieku narażone są na osteoporozę. Niemniej jednak spożywanie produktów zawierających duże ilości wapnia (nabiał, brokuły, migdały, warzywa strączkowe) z pewnością wpłynie korzystnie na układ kostny zarówno kobiet jak i mężczyzn.
zdrowe odżywianie - skóra i paznokcie
  •         Piękna, gładka skóra – spożywane wraz z warzywami i owocami witamin i woda korzystnie wpływają na stan skóry, utrzymując ją napiętą i dobrze nawilżoną. Co więcej, antyoksydanty zawarte w zdrowych produktach spożywczych opóźniają znacząco procesy starzenia.
  •       Mocne włosy i paznokcie  – to kolejny aspekt, który z pewnością zainteresuje zwłaszcza płeć piękną. Przy zdrowej, dobrze zbilansowanej i zawierającej wszystkie niezbędne witaminy i minerały diecie problem kruchych paznokci czy łamiących się, przesuszonych włosów praktycznie nie istnieje.

Jak zdrowo jeść?

Wbrew pozorom zdrowe odżywianie to nie tylko kwestia rodzaju i jakości spożywanych pokarmów. Istotną rolę odgrywa tu także chociażby ilość posiłków w ciągu dnia i ich regularność. Organizm bowiem potrzebuje stałych dostaw energii i nawet jeśli będziemy jeść same zdrowe produkty, ale podzielimy je na dwa bardzo obfite posiłki w ciągu dnia, nie przyniesie to oczekiwanych korzyści, a wręcz przeciwnie, mogą pojawić się np. problemy z trawieniem. Jak jeść zdrowo? Optymalnym rozwiązaniem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, mniej więcej o stałych godzinach i w równych odstępach czasu. Na tej zasadzie opiera się większość planów dietetycznych układanych przez dietetyków, a także coraz popularniejsze diety pudełkowe.

Co powinna zawierać zdrowa dieta?

Niestety, nie ma jednej uniwersalnej listy produktów, na których powinna opierać się zdrowa dieta. Wszystko bowiem zależy od indywidualnych potrzeb naszego organizmu, a także prowadzonego przez nas stylu życia. Niektórzy preferują diety z dużą ilością mięsa, inni z kolei skłaniają się ku dietom wegańskim. Zatem jak się zdrowo odżywiać? Ważne jest, by przy planowaniu posiłków brać pod uwagę wartości odżywcze poszczególnych produktów. Podstawę zdrowej diety powinien bowiem stanowić odpowiedni wzajemny stosunek dostarczanych makroskładników (białka, tłuszcze i węglowodany) i niezbędna ilość witamin i mikroelementów.

Jak tworzyć zdrowe przepisy?

zdrowe odżywianie - warzywa i owoce

Najważniejsze, by przy tworzeniu swojego codziennego menu pamiętać o różnorodności. Im bardziej urozmaicona dieta, tym więcej witamin i mikroelementów, a także składników odżywczych jesteśmy w stanie zapewnić naszemu organizmowi. Przepisy na zdrowe jedzenie zawierają w większości duże ilości warzyw i owoców, ponieważ są one uznawane przez lekarzy i naukowców za najcenniejsze, naturalne źródła wspomnianych składników. Powszechnie wiadomo, że są one także źródłem antyoksydantów, opóźniających procesy starzenia się i procesy nowotworowe. Wiele mówi się także o szkodliwym wpływie tłuszczów na nasz organizm, warto jednak pamiętać że wyjątkiem są tłuszcze zawarte w rybach i produktach roślinnych. Są one bowiem cennym rezerwuarem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie wpływają m.in. na pracę naszego serca i mózgu. W zdrowej diecie nie może również zabraknąć węglowodanów złożonych, zawartych między innymi w produktach pełnoziarnistych. Nie tylko zapewniają one na długo uczucie sytości dzięki powolnemu uwalnianiu glukozy, ale również zawierają duże ilości błonnika, niezbędnego dla prawidłowej pracy naszych jelit.  Jeżeli chcemy się zdrowo odżywiać, powinniśmy także w jak największym stopniu wyeliminować z naszych posiłków sól. Choć jest ona potrzebna do utrzymania gospodarki wodno-elektrolitowej, jej ilość nie powinna przekraczać 5g na dzień. Oprócz zdrowego jadłospisu, odpowiednio rozplanowanego w czasie, przy zdrowym odżywianiu należy również pamiętać o piciu odpowiedniej ilości wody. Jest ona niezbędna do prawidłowej pracy naszego organizmu, m.in. ze względu na wpływ na utrzymanie stałej temperatury ciała czy też usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii. Najlepiej pić ją regularnie w niewielkich ilościach, co zapobiega odwodnieniu i ewentualnemu wypłukaniu z organizmu soli mineralnych.

Przeczytaj także:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *