Naturalne zamienniki cukru – czym zastąpić cukier?

Powszechnie wiadomo, że stosowanie cukrów w nadmiarze negatywnie wpływa na organizm człowieka. Dopuszczalna dawka dziennego spożycia cukru jest na tyle niska, że bez problemu zdarza się ją przekroczyć, często wielokrotnie. Ciężko całkowicie wyeliminować cukier z diety lub ograniczyć go w stopniu na tyle dużym, by nie stanowił zagrożenia dla zdrowia. Jakie istnieją zatem alternatywne zamienniki cukru? Dziś opowiemy Ci czym zastąpić cukier.

Dlaczego cukier jest szkodliwy dla organizmu i czym można go zastąpić?

Nie każdy rodzaj cukru jest niebezpieczny dla zachowania dobrego zdrowia, co więcej spożywanie cukrów jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak cukier można obecnie znaleźć w wielu produktach i to właśnie jego nadmiar wyrządza wiele złego. 

czym zastąpić cukier - jakie są najlepsze zamienniki cukru

Najbardziej rozpowszechnionym i rozpoznawalnym spośród cukrów jest sacharoza, która pod względem dietetycznym zaliczana jest do cukrów prostych. Oznacza to, że bardzo łatwo się trawi i szybko wchłania do krwioobiegu. Sacharoza stanowi bezpośrednią przyczynę nadwagi i otyłości oraz jest istotnym czynnikiem ryzyka wielu chorób układu krążenia. Ponadto wywołuje insulinooporność – stan, w którym komórki stają się coraz mniej wrażliwe na insulinę. Powodują przeciążenie pracy trzustki, starającej się osiągnąć ten sam efekt metaboliczny. Zdarza się, że insulinooporność jest prekursorem rozwoju cukrzycy typu II. Następstwami długofalowego spożywania nadmiernych ilości cukrów są przewlekłe stany zapalne, stłuszczenie wątroby oraz miażdżyca. Należy więc zastanowić się jakie mamy dostępne zamienniki cukru.

Czym zastąpić cukier? Naturalne zamienniki cukru

Obecnie na rynku występuje wiele zdrowszych alternatyw dla cukru białego. Naturalne słodziki mają za zadanie zastąpić zwykły cukier, pozwalając jednocześnie zachować słodki smak potraw. Poznajmy więc bliżej kilka z nich:

Zamienniki cukru – Ksylitol

Jeśli zastanawiasz się czym zastąpić cukier to ksylitol inaczej nazywany cukrem brzozowym prawdopodobnie będzie pierwszym wyborem. Charakteryzuje się podobnym smakiem i wyglądem do cukru białego. Jest natomiast o około 40% mniej kaloryczny od sacharozy i zawiera znacznie mniej węglowodanów, a jego słodkość jest porównywalna do białego cukru. Jedna łyżeczka cukru brzozowego ma około 14 kcal, gdzie kaloryczność białego cukru osiąga około 30 kcal. Dodatkowo niski indeks glikemiczny sprawia, że może być stosowany przez diabetyków. Należy jednak pamiętać, aby stopniowo wprowadzać go do diety, gdyż trawienie ksylitolu odbywa się dzięki specjalnemu enzymowi. Organizm potrzebuje czasu, aby przyzwyczaić się do nowego składnika i zacząć produkcję potrzebnego enzymu trawiennego. Ksylitol jako dodatek do żywności widnieje pod symbolem E967.

Zamienniki cukru - Ksylitol - czym zastąpić cukier

Poza właściwościami słodzącymi ksylitol nie pozostaje obojętny wobec organizmu. Ze względu na swój zasadowy odczyn nie powoduje zakwaszenia organizmu, jak się dzieje w przypadku cukru białego. Cukier brzozowy wykazuje właściwości prozdrowotne, korzystnie wpływa na zdrowie jamy ustnej, stymuluje ślinianki do zwiększonej produkcji śliny oraz przywraca jej naturalne pH. Ponadto ułatwia przyswajanie minerałów do organizmu oraz wspomaga zwalczanie bakterii sprzyjających powstaniu wrzodów żołądka i dwunastnicy.

Należy mieć na uwadze, że nadmierne spożycie ksylitolu może wiązać się z kilkoma efektami ubocznymi. Dotyczy to głównie różnego rodzaju dolegliwości ze strony układu trawiennego, takich jak ból brzucha, wzdęcia czy biegunka. 

Zamienniki cukru – Stewia

Inną odpowiedzią na pytanie czym zastąpić cukier może być stewia. Stewia jest rośliną z rodziny astrowatych, zaliczaną do bylin. Suszone liście stewii wykorzystywane są głównie jako naturalny słodzik. Cechuje się bardzo niską kalorycznością – zawiera około 3 kcal na gram produktu. Stewia znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle spożywczym, jest bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. Często wykorzystywana jako dodatek do czekolad, lodów, soków owocowych, gum do żucia oraz żywności przetworzonej. Również przemysł kosmetyczny wprowadza stewię jako składnik kosmetyków np. maseczek do twarzy.

Stewia wykazuje bogactwo wielu składników odżywczych, korzystnie oddziałujących na organizm człowieka. Składa się głównie z węglowodanów, stanowiących około 50-60% surowca. Znajdują się w niej również pewne ilości białka.  Suszone liście stewii są źródłem cennych minerałów: wapnia, sodu, potasu, magnezu, żelaza, fosforu, selenu, cynku, miedzi  i manganu, oraz witamin: witaminy B2, witaminy C  i kwasu foliowego.

stewia zamiast cukru

Ponadto w składzie stewii można również wyróżnić kwasy fenolowe, flawonowe oraz flawony, które wykazują właściwości przeciwutleniające. Glikozydy stewiolowe warunkujące słodki smak stewii, pozytywnie wpływają na poszczególne układy organizmu. Najliczniej występującymi związkami z tej grupy są stewiozyd oraz rebaudiozyd. Stewiozyd odpowiadający za gorzkawy posmak w stewii wykazuje ochronne działanie na zęby. Z kolei rebaudiozyd posiada najmniej goryczki w porównaniu do reszty glikozydów stewiolowych, przez co odpowiada za najlepsze walory smakowe. Glikozydy te występują jako dodatek do żywności o nazwie E960.

Zamienniki cukru – Erytrytol

Erytrytol jest organicznym związkiem chemicznym, występującym w niewielkich ilościach w owocach, wodorostach i porostach. Jednak na skalę przemysłową pozyskiwany jest w procesie fermentacji glukozy przez drożdże. Wartość energetyczna równa się zeru, a słodkość erytrytolu wynosi około 60-80% porównując do słodkości sacharozy. 

Erytrytol nie jest przyswajalny i metabolizowany przez organizm człowieka, w związku z czym nie podnosi poziomu cukru we krwi. Praktycznie w całości wydalany z układu wraz z moczem. Dzięki temu, że jego indeks glikemiczny jest bardzo niski, szczególnie polecany jako zamiennik cukru dla ludzi cierpiących na cukrzycę. Ponadto wpływa pozytywnie na układ krwionośny, zwiększa przepustowość naczyń włosowatych oraz poprawia elastyczność tętnic u osób z cukrzycą.  Określany jest jako przyjazny dla zębów w związku z faktem, że nie zachodzi proces fermentacji erytrytolu w jamie ustnej. Nie przyczynia się więc do powstania próchnicy. W przemyśle spożywczym substancja słodząca nosi nazwę E968.

Wiesz już czym zastąpić cukier, warto zatem zastanowić się nad zamianą zwykłego cukru na naturalny słodzik. Poza walorami smakowymi wykazują korzystny wpływ na organizm.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *