Wpływ diety na stan cery

cera

Odpowiednio zbilansowana dieta oraz właściwe nawyki żywieniowe są jednymi z najważniejszych czynników stanowiących o dobrej kondycji cery. Wchłaniane przez układ pokarmowy substancje aktywne, ulegając metabolizmowi wpływają korzystnie bądź negatywnie na obszary skóry. W przypadku, gdy pojawiają się niedoskonałości w obrębie cery, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na sposób żywienia. Źle skomponowana dieta oraz niedobory kluczowych składników objawiają się w pierwszej kolejności problemami skórnymi.

Jak zbudowana jest skóra?

Skóra jest największym spośród organów człowieka, jej powierzchnia wynosi około 1,5-2m2. Podstawową jej funkcją jest ochrona pozostałych organów przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.

Skóra składa się z kilku warstw: podstawnej, kolczystej, ziarnistej, jasnej oraz najbardziej zewnętrznej rogowej. W przypadku, gdy do organizmu nie są dostarczane odpowiednie składniki odżywcze, poszczególne warstwy wykazują upośledzone działanie, np. struktury komórkowe zwane fibroblastami zwalniają lub zatrzymują produkcję kolagenu oraz elastyny, które odpowiadają jędrność i elastyczność skóry.

Co jeść, aby cieszyć się nieskazitelną skórą?

Przede wszystkim codzienny jadłospis powinien obfitować w duże ilości warzyw. Poza spożywaniem ich między posiłkami, dobrze również dodawać je do większości przygotowywanych potraw. Minimalne zapotrzebowanie na warzywa w ciągu dnia to około 400 gram, jednakże w trosce o cerę zaleca się zwiększoną ich ilość, nawet do 700 gram. Kolejną grupą produktów, które powinny na stałe zagościć w diecie są owocfe. Razem z warzywami stanowią skarbnicę substancji odżywczych, niezbędnych dla prawidłowej pracy skóry. Dostarczane wraz z owocami i warzywami m. in. witaminy A, C, E, beta-karoten oraz flawonoidy wykazują korzystny wpływ na skórę, bez konieczności dodatkowej suplementacji.

Witamina E

Witamina E nazywana jest niekiedy witaminą młodości. Wykazuje szereg dobroczynnych działań względem skóry. Często używana jako podstawowy składnik kosmetyków oraz produktów pielęgnujących skórę. Jej silne właściwości antyoksydacyjne, chroniące skórę przed szkodliwymi wolnymi rodnikami są nieocenione. Ponadto witamina E wykazuje działanie fotoprotekcyjne. Chroni przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniami UV. Witamina E wzmacnia ścianki drobnych naczyń włosowatych, zapobiegając ich pękaniu. Poprawia nawilżenie, elastyczność oraz jędrność skóry. Dodatkowo połączenie witamin A i E zapobiega powstawaniu zaskórników oraz wągrów w skórze. Źródłem witaminy E są warzywa liściaste, oleje roślinne, jaja oraz masło.

Witamina A

Witamina A w połączeniu z jej prowitaminą – β-karotenem stanowią pozytywne znaczenie dla kondycji cery. Witamina A odpowiada za regulowanie wydzielania łoju oraz jego normalizację, a także za odpowiedni stan nawilżenia skóry. Jej niedobory prowadzą do licznych zmian skórnych, powodują suchość, nieprawidłowe rogowacenie komórek oraz nadmierne złuszczanie naskórka. Witamina A oraz jej pochodne wykorzystywane są także w leczeniu trądziku pospolitego. Można ją znaleźć w dużych ilościach w marchwi, morelach, papryce, tuńczyku oraz w szpinaku.

Witamina C

Witamina C wykazuje silne właściwości przeciwutleniające. Jest również bardzo istotna w procesie syntezy kolagenu w organizmie. Ponadto kwas askorbinowy rozjaśnia lub całkowicie likwiduje nieestetyczne przebarwienia skórne. Aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witaminy C należy spożywać truskawki, pomarańcze, porzeczki, natkę pietruszki oraz jarmuż.

Zdarza się, że niektóre czynniki, jak np. wysoka temperatura obniżają zawartość witaminy C w produktach. Należy wówczas zminimalizować straty witamin poprzez skrócenie czasu gotowania bądź spożywać surowe owoce oraz warzywa. Jeśli jednak konieczna jest obróbka termiczna, ważne, aby wrzucać produkty bezpośrednio do wrzącej wody. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z parowaru. Warzywa gotowane na parze tracą znacznie mniej wartościowych witamin w porównaniu do tradycyjnego gotowania.

Warto w miarę możliwości jadać warzywa i owoce bez obierania. W skórce znajduje się bowiem wiele składników odżywczych, których się pozbywamy wraz z obieraniem. Ponadto należy mieć na uwadze miejsce, w których są przechowywane. Promienie słoneczne powodują utlenianie się związków, w tym witamin zawartych w produktach, dlatego należy wybierać dla nich miejsce zacienione.

Witamina D

Witamina D korzystnie wpływa na ogólny stan skóry, wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, broniąc organizm przed reaktywnymi formami tlenu oraz łagodzi stany zapalne skóry. Reguluje procesy wydzielania sebum, zmniejszając jego produkcję. Dodatkowo zapobiega namnażaniu się bakterii z rodzaju Propionibacterium Acnes odpowiadających za występowanie trądziku pospolitego.

Jak powszechnie wiadomo, witamina ta syntetyzowana jest przez skórę w czasie działania na nią promieni słonecznych. Jednak w okresie jesienno-zimowym warto suplementować jej braki, poprzez spożywanie tranu, borówek czy ryb. Należy również pamiętać o stosowaniu kremów z filtrem UV, gdyż nadmierna ekspozycja na słońce jest bardzo szkodliwa dla skóry.

Witamina PP

Witamina PP, znana również pod nazwami niacyna lub witamina B3 wykazuje właściwości przeciwzapalne, a przede wszystkim złuszczające, dzięki czemu wspomaga procesy regeneracyjne naskórka. Ponadto podobnie do witaminy D hamuje rozwój bakterii Propionibacterium Acnes. Aby dostarczyć odpowiednią dawkę witaminy PP należy wdrożyć do codziennej diety suszone morele, tuńczyka, łososia i nasiona słonecznika.

Składniki mineralne

Aby cieszyć się zdrową cerą, nie można również zapominać o składnikach mineralnych. Kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania skóry minerały, takie jak cynk, selen, siarka oraz krzem, powinny znaleźć swoje miejsce w diecie. Cynk działa bakteriostatycznie oraz wspomaga występowanie nadmiernego łojotoku, absorbując nadmiar sebum.

Selen wykazuje właściwości antyseptyczne, antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne. Natomiast siarka oraz krzem przyspieszają procesy złuszczania naskórka. Dla zapewnienia organizmowi wystarczającej ilości tych składników należy spożywać nasiona słonecznika, soczewicę, suszone śliwki, pestki dyni oraz pieczywo pełnoziarniste.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *