Superfoods – wyjaśniamy tajemnice super żywności

W ostatnim czasie produkty nazywane superfoods stały się szalenie popularne. Osoby zainteresowane zdrowym stylem życia oraz nowinkami dietetycznymi, zapewne spotkały się z pojęciem superfoods. Mówi się, że te produkty to istni bohaterowie w świecie dietetyki, obdarzeni uzdrawiającymi oraz odmładzającymi mocami. Jednak wielu z nas wciąż nie wie czym jest ta wychwalana super żywność i co takiego w sobie kryje.

Superfoods

Superfoods – co to?

Termin superfoods swój początek wziął już w roku 1998. Gazety oraz czasopisma dietetyczne szybko zainteresowały się chwytliwą nazwą i często umieszczały ją w nagłówkach artykułów dotyczących zdrowej diety.

Superfoods to nieprzetworzone, lekkostrawne, w pełni naturalne produkty żywnościowe, które charakteryzują się bardzo wysoką zawartością składników odżywczych. Zawarte w nich substancje wykazują szereg pozytywnych właściwości dla organizmu człowieka.

Superfoods wykazują bogactwo witamin, przeciwutleniaczy, składników mineralnych, błonnika, protein oraz enzymów. Ich spożywanie wiąże się z poprawą kondycji zdrowotnej oraz ochroną przed różnymi dolegliwościami czy nawet chorobami. Super żywność ma za zadanie dostarczyć organizmowi odpowiednie ilości energii, wspomóc jego regenerację, a także zwiększyć odporność oraz zadbać o jego ogólną kondycję.

Produkty superfoods zatem aż się proszą o wprowadzenie do codziennej diety. Pomimo iż super żywność powinna zajmować wysoką pozycję w jadłospisie, należy pamiętać, że najważniejsza jest odpowiednio zbilansowana dieta. W innym przypadku nawet najzdrowsze produkty, ale nieodpowiednio dobrane nie są w stanie zaspokoić potrzeb organizmu.

Produkty superfoods

Konkretna lista superfoods wydaje się być niemożliwa do skomponowania, gdyż produktów zaliczanych do super żywności jest bardzo dużo. Poniżej przedstawiamy wybrane produkty, które przez wielu uważane są za zbawienne superfoods.

superfoods

Spirulina

Spirulina to rodzaj algi, produkowanej głównie w morskich hodowlach. Zawiera w sobie ogromne ilości beta-karotenu, żelaza oraz wapnia. Szacuje się, że około 3 gramy spiruliny zapewniają wartość odżywczą równą dziennej porcji owoców i warzyw. Ponadto spożywanie jej usprawnia procesy mające na celu oczyszczanie organizm z toksyn. Szczególnie polecana osobom będącym na diecie wegetariańskiej, gdyż zawiera duże ilości dobrze przyswajalnego białka oraz witaminy B12.

Spirulina powinna być odpowiednio suplementowana, nie należy zatem traktować jej jako nienależny posiłek. Głównie dostępna jest w wersji sproszkowanej lub w formie tabletek. Popija się je wodą lub dodaje do soków czy przekąsek.

Quinoa

Quinoa inaczej nazywana komosą ryżową, jest rośliną pochodzącą z Boliwii. Niekiedy określana jako skarb Inków bądź też superziarna przyszłości. Komosa wykazuje bogactwo aminokwasów oraz składników mineralnych takich jak: żelazo, magnez, potas, cynk i wapń. Wykazuje największą zawartość białka spośród roślin zbożowych, a jego jakość porównywalna jest do białka mleka krowiego – kazeiny. Quinoa wspomaga regenerację organizmu oraz usprawnia pozbywanie się zbędnych produktów przemiany materii.

Lukuma

Lukuma jest rośliną znaną od tysięcy lat. Pomimo iż w polskich sklepach jest wciąż mało rozpowszechniona, w większości krajów łatwo można ją znaleźć. Lukuma oprócz składników mineralnych, stanowi głównie źródło żelaza oraz witamin z grupy B. Wykazuje korzystny wpływ na działanie układu krwionośnego. Żelazo w niej zawarte odpowiedzialne jest za transport tlenu w organizmie, natomiast witamina B wspomaga produkcję hemoglobiny, czyli barwnika czerwonych ciałek krwi. Dodatkowo duża zawartość wapnia pozytywnie wpływa na układ kostny, chroniąc przed osteoporozą.

Jagody goji

Egzotycznie brzmiące jagody goji pochodzą z Tybetu oraz Mongolii. Zawierają w sobie bardzo duże ilości flawonidów, działających antyoksydacyjne, a także witamin: A, E, C. Są źródłem aminokwasów, minerałów oraz białka. Wpływają na usprawnienie pracy mózgu oraz całego układu nerwowego. Znakomicie również sprawdzają w poprawie ogólnej kondycji organizmu oraz podnoszeniu jego odporności. Zawarta w nich dawka witaminy C przekracza nawet 500 krotnie ilość tej witaminy w pomarańczach.

Trawa jęczmienna

Trawa jęczmienna stanowi bogate źródło wapnia, witamin C, E, B1, B2, B6 i B12 oraz błonnika pokarmowego. Ponadto zawiera także około pięć razy więcej żelaza niż szpinak. Znajdujący się również w trawie jęczmiennej chlorofil wykazuje podobny skład do krwi człowieka. Oznacza to, że picie napoju z młodego jęczmienia poprawia skład chemiczny krwi oraz oczyszcza i odtruwa organizm.

Kakao

Nie chodzi tu jednak o kakao typu instant, jakie można dostać w każdym sklepie, a o surowe, niepoddane procesom obróbki termicznej ziarna kakaowca. Wysokie temperatury pozbawiają surowiec cennych enzymów, przeciwutleniaczy oraz witamin i składników mineralnych. Spożywanie surowego kakao wzbogaca dietę o duże ilości żelaza (około 300% dziennego zapotrzebowania), magnezu oraz antyoksydantów. Ziarna kakaowca dodają energii oraz wywołują silne działanie pobudzające, w związku z czym nie należy przekraczać zalecanej ilości do spożycia.

Maca

Maca to korzeń odkryty przed wiekami przez starożytnych Inków. Ze względu na swoje właściwości powodujące wzrost libido, stosowany jest jako afrodyzjak. W składzie macy znajdują się błonnik pokarmowy, białka, mikroelementy: mangan, żelazo, cynk, bor, miedź i selen oraz witaminy z grupy B oraz witamina C. Maca wykazuje pozytywny wpływ na układ krążenia, obniża poziom złego cholesteroli, zapobiegając miażdżycy. Antyoksydanty zawarte w korzeniu pozwalają na dłużej zachować młody wygląd. Ponadto wykazuje pozytywny

wpływ na kondycję włosów, dba o prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz wspomaga układ hormonalny.

Jagody Acai

Jagody Acai przypominają swoim wyglądem borówki. W ich składzie należy wyróżnić kwasy tłuszczowe Omega-6, witaminy E, C oraz z grupy B, przeciwutleniacze oraz łatwo przyswajalne białka. Jagody te regulują procesy trawienne, wspomagając odchudzanie, a także stanowią źródło energii dla organizmu. Przeciwdziałają chorobom układu krążenia oraz nowotworom.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *