Słodycze a dieta

słodycze

Jednym z największych wyzwań stojących przed osobami próbującymi utrzymać zdrową dietę, a zwłaszcza przed łasuchami i amatorami łakoci, jest usunięcie z jadłospisu słodyczy. 
Choć wielu z nas nie potrafi sobie wyobrazić dnia bez „małego co nieco”, ograniczenie spożycia bogatych w cukry i tłuszcze słodkości wydaje się być niezbędne dla sukcesu zaplanowanej diety. Czy oznacza to jednoznacznie, że za każdym razem gdy najdzie nas ochota na coś słodkiego musimy obejść się smakiem? Otóż nie! Ale o tym za chwilę… 

Wpływ cukru na organizm 

Powszechnie znanym faktem jest, że nadmierne spożywanie cukru prowadzi do nadwagi i otyłości, podnosi cholesterol i może mieć druzgocący wpływ na stan uzębienia (niestety, babcine przestrogi mówiące o tym, że od jedzenia słodyczy psują się zęby mają oparcie w rzeczywistości). 

Cukry proste trawione są wyjątkowo szybko, co stanowi główne zagrożenie spożywania słodyczy, wywołuje bowiem fałszywe uczucie zaspokojenia łaknienia (poczucie sytości). Niestety, stężenie cukru we krwi podniesionego za sprawą spożycia słodyczy obniża się równie szybko, co wzrasta, co sprawia, że czujemy się głodni znacznie szybciej niż po zjedzeniu pełnowartościowego posiłku. W efekcie spożywamy więcej i częściej. Słodycze z reguły nie zawierają w sobie wystarczających ilości składników odżywczych, witamin oraz minerałów, co w przypadku diety wysoko cukrowej może prowadzić do niedoborów tych niezbędnych dla naszego organizmu elementów. 

Kolejnym zagrożeniem które niosą za sobą słodycze są zawarte w nich znaczne ilości utwardzonych tłuszczy (często wyjątkowo niezdrowego oleju palmowego, który wykazuje właściwości rakotwórcze) oraz soli. Nadmierna ilość spożywanych cukrów i tłuszczy bezpośrednio prowadzić może do miażdżycy oraz cukrzycy typu drugiego. Nadmiar spożywanej soli zatrzymuje wodę w organizmie, co jest bezpośrednio związane z otyłością. Wiele niekorzystnych dla zdrowia właściwości przejawia część barwników i wzmacniaczy smaku – powszechnie stosowanych w przemyśle spożywczym, w procesach wytwórczych słodyczy. 

Jak walczyć ze słodką pokusą? 

Często ochota na łakocie jest związana z faktem, że nasz organizm potrzebuje energii lub określonych składników odżywczych. Pokusa na łakocie może się wiązać z zapotrzebowaniem na białko. W takiej sytuacji właściwą reakcją na chęć zjedzenia czekolady jest spożycie posiłku obfitego w mięso (choć może wydawać się to przewrotne). 

Postaraj się nie „chomikować” łakoci po domu. Jeżeli jesteś osobą, która zawsze ma w barku lub słoju na ciastka coś słodkiego, mam dla Ciebie złą wiadomość. Nie kupuj zapasów łakoci na przyszłość. Mniej słodyczy w zasięgu ręki, to mniej pokus którym możesz ulec. Dobrym pomysłem jest omijanie w trakcie zakupów alejek ze słodkościami. Jak powiadają – „czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal”. 

Regularne mycie zębów jest bardzo dobrym sposobem walki ze słodką pokusą. Specyficzny posmak,  typowy dla środków higieny jamy ustnej zmniejsza ochotę na jedzenie słodyczy. Jeżeli nie masz czasu lub ochoty na mycie zębów kilkukrotnie w ciągu dnia, wystarczy szybkie przepłukanie jamy ustnej płynem przeznaczonym do tego celu. 

Jeżeli nie masz sił  na powstrzymywanie się od zjedzenia czegoś słodkiego, postaraj się spożywać słodkości w sposób świadomy. Zamiast batonika, lub kawałka tortu zjedz kostkę gorzkiej czekolady. Miej również na uwadze, że jedzenie słodyczy z rana sprawia, że ma się na nie większą ochotę w ciągu dnia. Dlatego jeżeli musisz zjeść coś słodkiego, lepiej jest zrobić to popołudniu. Twoje śniadanie (podobnie jak kolacja) powinny składać się z możliwie niewielkiej ilości cukru. Postaraj się zwracać uwagę na opis zawartości cukru umieszczany na opakowaniach produktów. 

Ostatnia w końcu porada, a zarazem sedno niniejszego artykułu: postaraj się zamienić słodycze na inne, zdrowsze pyszności, które pozwolą Ci zaspokoić potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego. 

Łakocie alternatywne 

Orzechy to szybka, zdrowa i kaloryczna przekąska. Zmielone orzechy świetnie służą za substytut dla białej mąki przy przygotowywaniu zdrowych wypieków, podnosząc przy tym ich walory smakowe i zapachowe. Zmielone orzechy wielu odmian są dostępne w sklepach, ale nic nie stoi na przeszkodzie własnoręcznemu przygotowywaniu mączki orzechowej za pomocą blendera lub robot kuchennego. 

Funkcję szybkiej przekąski mogą pełnić również pestki i nasiona. Stanowią one świetny składnik zdrowych wypieków, ale również niesłodkich potraw, takich jak sałatki i koktajle. 

Świetnym zamiennikiem słodyczy są owoce, są one bowiem słodkie, a jednocześnie bogate w wartościowe składniki odżywcze, minerały i witaminy. Świetnym pomysłem na szybką przekąskę są suszone owoce, przy czym należy unikać tych pokrytych cukrowym syropem. W miarę możliwości wybieraj te, które były suszone na słońcu. Opcją jest własnoręczne suszenie owoców, co nie wymaga byt wiele wysiłku. Najbardziej wartościowe, ze względu na zawartość składników odżywczych, są świeże owoce, które jednocześnie świetnie nadają się do sporządzania przepysznych koktajli i deserów, takich jak sałatka owocowa. Zarówno świeże, jak i suszone owoce są fantastycznym składnikiem wypieków. 

Często skutecznie da się stłamsić pokusę zjedzenia słodkości podjadając warzywa. Nie są one co prawda słodkie (choć zdarzają się wyjątki, takie jak bataty, które stanowią świetny substytut dla słodyczy), ale sam fakt podjadania sprawia, że zmniejsza się łaknienie. Warzywa są przy tym niskokaloryczne i bogate w cenne składniki. Wiele warzyw znajduje swoje zastosowanie w przygotowywaniu zdrowych łakoci. Każdy słyszał o cieście marchwiowym lub dyniowym, ale wypieki sporządza się również z buraków, ciecierzycy, czy fasoli. 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *