Pomidory w roli głównej – dlaczego warto po nie sięgać?

pomidor

Pomidory stanowią idealny dodatek do wielu dań, a także są doskonałą przekąską w upalny, letni dzień. Warto wspomnieć, iż poza niezastąpionymi walorami smakowymi, oferują bogactwo składników odżywczych, które wykazują różnorodne właściwości prozdrowotne oraz wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.  

Pomidory – czym są i co w sobie zawierają? 

Ciekawostką jest fakt, iż pomidor jest rośliną, wytwarzającą kwiaty, które w późniejszym czasie przekształcają się w owoce. W związku z tym, pomidor z biologicznego punktu widzenia nie jest warzywem, lecz owocem. Myląca zatem zdaje się być jego klasyfikacja według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupy warzyw. 

Pomidory wykazują wiele korzyści zdrowotnych, związanych z ich spożywaniem. Swoje prozdrowotne właściwości zawdzięczają przede wszystkim dużej zawartości substancji biologicznie aktywnych. Są to między innymi wysokie stężenia likopenu, kwasu foliowego oraz witamin E, C i z grupy B. Pomidory stanowią również dobre źródło błonnika pokarmowego, beta-karotenu, tłuszczów roślinnych, węglowodanów oraz wielu składników mineralnych: potasu, sodu, jodu, cynku, fosforu, wapnia oraz żelaza.    

W związku z powyższym warto wkomponować duże ilości pomidorów do codziennej diety. Stanowią idealną przekąskę oraz składnik dań: oferują cały szereg wartościowych substancji, a także są niskokaloryczne – zawierają jedynie około 20 kcal w 100 gramach. 

Jak poszczególne substancje zawarte w pomidorach wpływają na zdrowie człowieka? 

Kwas foliowy 

Ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego, pomidory przyczyniają się do wspomagania prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wpływają na nastrój człowieka – pomagają zachować dobre samopoczucie, uczestnicząc w produkcji związków takich jak: serotonina, dopamina oraz noradrenalina. Zdarza się, iż dzięki temu wykazują działanie antydepresyjne.  

Ponadto kwas foliowy jest szczególnie ważny dla kobiet w ciąży – reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, zapobiega uszkodzeniom cewy nerwowej u płodu, a także wykazuje pozytywny wpływ na wagę noworodków oraz ich odpowiedni rozwój. 

Likopen 

Zawarty w pomidorach likopen również nie pozostaje obojętny dla zdrowia człowieka. Związek ten należy do karotenoidów, czyli naturalnych barwników roślinnych i odpowiada za czerwony kolor pomidora. Likopen jest nieoceniony w swoim dobroczynnym działaniu na organizm.  

Likopen pozytywnie wpływa na układ krwionośny, poprzez zapobieganie agregacji płytek krwi oraz tworzeniu niebezpiecznych skrzepów.  Ponadto przeciwdziała rozwojowi miażdżycy, choroby wieńcowej oraz innych schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Spożywanie pomidorów obniża również ryzyko wystąpienia ostrego zawału mięśnia sercowego. 

Likopen stymuluje procesy odpowiadające za odbudowę połączeń międzykomórkowych oraz wykazuje działanie ochronne przed chorobami nowotworowymi. Spożywanie dużych ilości pomidorów szczególnie zatem polecane jest mężczyznom, będącym w grupie ryzyka wystąpienia nowotworu prostaty bądź też aktualnie cierpiącym z powodu tej choroby. Natomiast duże spożycie pomidorów przez kobiety znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia raka szyjki macicy oraz piersi. 

Warto również wspomnieć, iż likopen zaliczany jest do grupy związków będących silnymi antyoksydantami. Chroni organizm przed niszczycielskim działaniem wysoce reaktywnych form tlenu – wolnych rodników. To właśnie one w większości odpowiedzialne są za dysfunkcje komórkowe, a w konsekwencji za szybsze starzenie organizmu  

Witamina E 

Pomidory stanowią również cenne źródło witaminy E, nazywaną niekiedy witaminą młodości czy urody. Wspomaga ona utrzymanie w dobrej kondycji skóry, poprzez wzmacnianie ścianek drobnych naczyń włosowatych. Ponadto poprawia elastyczność i sprężystość skóry oraz dba o jej odpowiedni poziom nawilżenia.  

Witamina E jest także naturalnym przeciwutleniaczem – chroni komórki przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, w związku z czym pomaga na dłużej zachować promienny, zdrowy i młody wygląd, pozbawiony nieestetycznych zmarszczek i bruzd.  

Dodatkowo zawarta w pomidorach witamina E wykazuje korzystny wpływ na wygląd i stan włosów – zwiększa ich objętość oraz wytrzymałość na wszelkie złamania i uszkodzenia. 

Duże ilości spożywanych pomidorów wspomagają również prawidłowe funkcjonowanie aparatu wzrokowego oraz zmniejszają krzepliwość krwi. 

Beta-karoten 

Pomidory wykazują również bogactwo składnika, jakim jest beta-karoten. Chroni on przed niekorzystnym dla organizmu działaniem wolnych rodników tlenowych, które łącząc się z substancjami zawartymi w komórkach, wywierają szkodliwy wpływ na ich strukturę oraz podziały komórkowe.  

Beta-karoten wspomaga również prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego, osłania ściany przewodu pokarmowego oraz dróg oddechowych, chroniąc je przed infekcjami. Spożywanie dużych ilości pomidorów, wpływa także korzystnie na funkcjonowanie narządu wzroku, poprawia zdolność widzenia po zmierzchu. 

Ponadto zawarty w pomidorach beta-karoten, niweluje skutki uboczne spowodowane radioterapią lub chemioterapią.  

Błonnik 

W składzie pomidorów należy także wspomnieć błonnik pokarmowy. Jego właściwości znane są przede wszystkim ze wspomagania układu trawiennego. Spożywanie pomidorów wiążę się zatem z regulacją pracy jelit i prawidłowym wypróżnianiem, co w konsekwencji przekłada się na utrzymanie odpowiedniej wagi ciała bądź też pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów. 

Błonnik przyczynia się również do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Spowalnia także procesy, mające na celu rozkład węglowodanów i obniżenie poziomu glukozy – tym samym zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę.  

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *