Personalizacja diety – czyli jak stworzyć catering dietetyczny, który przekona klienta?

Wyróżnij się albo zgiń. To hasło musi przyświecać Ci, jeśli z sukcesem chcesz działać w branży cateringowej. Pamiętaj jednak, że sama cena i wysoka jakość to dzisiaj za mało. Klienci potrzebują czegoś więcej, żeby przekonać się do Twojej oferty. Tym czymś może być personalizacja diety. Jak stworzyć wyjątkową propozycję na tym wymagającym rynku?

personalizacja diety

Personalizacja diety jako światowy trend

Ludzie mają już dość masowych produktów. Chcą czuć się wyjątkowi i mieć świadomość, że dana rzecz została wykonana na indywidualne zamówienie. Potwierdza to raport “State of the Connected Customer”, w którym konsumenci wyraźnie wskazują, że firmy powinny kłaść większy nacisk właśnie na personalizację, wysokiej jakości obsługę, etyczne działanie oraz innowacyjność. Co warte podkreślenia, aż 84% respondentów na równi stawia doświadczenia wynikające z procesu zakupowego z produktami i usługami konkretnej firmy.

Z kolei jak pokazują dane z badania zrealizowanego przez Evergage i Researchscape International, 98% marketerów deklaruje, że personalizacja pogłębia relacje z kupującymi. Ponadto 88% ankietowanych stwierdza, że nabywcy oczekuje takiej personalizacji.

Przestają więc dziwić garnitury szyte na miarę, samodzielnie zaprojektowane ubrania czy targetowane reklamy w internecie zgodne z zainteresowaniami użytkowników.

Potrzeba indywidualizacji przenika niemal każdą dziedzinę życia i coraz odważniej wkracza także do gastronomii. To już nie tylko możliwość wyboru rodzaju mleka do kawy z kilkunastu dostępnych, ale też samodzielne skomponowanie posiłku w restauracji czy zamówienie diety personalnej.

Jak wygląda branża cateringowa? 

Zachodzące zmiany społeczno-gospodarcze mocno wpłynęły na rynek gastronomiczny. Z jednej strony brak czasu, pośpiech, lawina obowiązków zawodowych i domowych. Z drugiej z kolei rosnąca zamożność sprawiły, że Polacy coraz częściej jedzą na mieście, zamawiają jedzenie online, ale i korzystają również z cateringu.

Szacuje się, że segment usług cateringowych wart jest około 4,5 mld złotych i rozwija się w tempie 3% rocznie, a jedną z dynamiczniejszych gałęzi jest catering “fit” oferujący indywidualne diety.

personalizacja diety - wykluczenie składników diety

O zwiększającym się zainteresowaniu cateringiem świadczy też liczba wyszukań. Miesięcznie w dużych miastach internauci wpisują hasło “catering” ponad 74 tys. razy, zaś ilość wszystkich wyników wynosi niebagatelne 340 000 000 mln (Unilever).

Zwyczaje żywieniowe Polaków

W ostatnich latach metamorfozie uległy nawyki żywieniowe polskiego społeczeństwa. Większą wagę badani przywiązują do tego, co i jak jedzą. Przeważająca grupa ankietowanych spożywa 4-5 posiłków w ciągu dnia (59%), a 55% zjada przynajmniej 5 porcji warzyw i owoców tygodniowo (Cheers).

Ponadto dzisiejsi konsumenci dokładnie sprawdzają nie tylko datę przydatności do spożycia, ale również skład konkretnych produktów spożywczych. Etykiety podczas zakupów wnikliwie weryfikuje 68% nabywców (Cheers).

Co ciekawe, aż 81% respondentów stwierdza, że zdrowo się odżywia, jedynie 16% jest odmiennego zdania, a zaledwie 19% regularnie sięga między posiłkami po różnego rodzaju łakocie (CBOS, Cheers).

Jak wygląda dieta Polaków?

W ich opinii jest dobrze zbilansowana, choć dostrzegają pewne błędy w postaci zbyt małej ilości ryb (60%), ryżu i kasz (29%), owoców i warzyw (23% i 18%) w swoim menu (CBOS).

50% społeczeństwa stosuje diety odchudzające

Należy podkreślić, że blisko 50% społeczeństwa stosuje diety odchudzające. W dużej mierze gubienie kilogramów polega na wyeliminowaniu cukru (42%) i tłuszczu (40%).

gubienie kilogramów polega na wyeliminowaniu cukru 42% i tłuszczu 40%

Natomiast 37% ankietowanych skupia się na liczeniu kalorii i minimalizowaniu ilości produktów wysokokalorycznych z codziennego jadłospisu (SW Research).

37% ankietowanych skupia się na liczeniu kalorii i minimalizowaniu ilości produktów wysokokalorycznych z codziennego jadłospisu

Aby zwiększyć skuteczność odchudzania badani kupowali więcej produktów light i korzystali z porad dietetyka (16%). Posiłkowali się również suplementami wspomagającymi odchudzanie (13%) i korzystali z usług cateringu dietetycznego (6%) (SW Research).

Personalizacja diety jako szansa na sukces

To kolejna rewolucja na rynku gastronomicznym i trend, który warto obserwować, ale i podążać za nim. Personalizacja diety to ustalenie niepowtarzalnego menu, dzięki zrozumieniu potrzeb i życzeń nabywców, a także doskonała obsługa i osobisty kontakt.

Aby stworzyć wyróżniający się na rynku podmiot musisz postawić na przygotowywanie diet pudełkowych indywidualnych. Opracowując taką ofertę oprzyj się na konsultacjach i wywiadach przeprowadzonych przez dietetyka. Personalizacja diety wymaga analizy, w której należy uwzględnić nie tylko stan zdrowia, analizę masy mięśniowej, tkanki tłuszczowej czy wiek metaboliczny. Istotne jest też zwrócenie uwagi na stosowane wcześniej metody odchudzania i ich efekty, alergie pokarmowe, przebyte choroby i związane z tym przyjmowanie określonych leków czy ulubione i znienawidzone składniki spożywcze. Dopiero takie wnikliwie badanie pozwoli na sporządzenie skutecznej diety indywidualnej.

personalizacja diety - aby zwiększyć skuteczność odchudzania badani kupowali więcej produktów light i korzystali z porad dietetyka 16%

Warto pokusić się także o udostępnienie odwiedzającym Twoją witrynę listy najczęściej zadawanych pytań (FAQ), gdzie mogliby znaleźć odpowiedź na nurtujące ich wątpliwości (np. zmiana diety, minimalny okres zamówienia). 

Drugi ważny aspekt, to wspomniana już wcześniej jakość obsługi. Musisz być dostępny dla kupującego. Pamiętaj, że taka usługa musi być przede wszystkim dopasowana do stylu życia i wygodna. Korzystanie z niej nie może wiązać się z jakimikolwiek niedogodnościami czy to dotyczącymi dostarczenia paczek czy późniejszego odgrzania.  Dla konsumenta taka dieta ma oznaczać ogromny komfort i oszczędność czasu oraz pieniędzy.

Dlatego ułatw klientom drogę zakupową. Stwórz przyjazną stronę www, gdzie w intuicyjny sposób będą mogli zamówić wybraną przez siebie dietę zaznaczając wybrane opcje w formularzu zamówienia. Pamiętaj też o umieszczeniu szczegółowego cennika Twojej oferty, co pozwoli internautom na szybkie przeliczenie ewentualnych kosztów wiążących się ze skorzystaniem z Twojej propozycji. Zapewnij kilka form płatności (np. tradycyjny przelew, płatność online).

Pomyśl też o kwestii dostaw. Muszą odbywać się w godzinach dogodnych dla odbiorców i być bezpłatne. Oczywiście realizowane przystosowanymi do tego celu pojazdami.

Ponadto uwzględnij informacje zwrotne. Pytaj odbiorców o ocenę produktu, procesu obsługi etc. To umożliwi Ci lepsze poznanie preferencji nabywców, ale także zidentyfikowanie wąskich gardeł i wyeliminowanie ewentualnych błędów. Dzięki temu będziesz mógł zapewnić jeszcze lepszą usługę, a druga strona poczuje się doceniona, że bierzesz pod uwagę jej opinię, co przełoży się na większą lojalność. Możesz to zrobić w formie prostej ankiety mailowej.

FreshDieta.pl

Istotny jest również stały kontakt z konsumentami. Musisz być dostępny dla Twojej grupy docelowej. Najlepiej jeśli komunikacja odbywałaby się w różny sposób (infolinia, mail, Messenger, czat na stronie). Kontakt z klientami to także reagowanie na reklamacje. Rozpatruj je możliwie szybko i uwzględniaj racje drugiej strony.

Jeśli chcesz przekonać do siebie kupujących, może warto pomyśleć o rabatach i promocjach lub specjalnie stworzonych ofertach okazjonalnych? Dobrym rozwiązaniem może też być dzień próbny w niższej cenie niż standardowa. W swojej ofercie określ też ramy czasowe trwania diety (np. 1 tydzień, 2 tygodnie etc.) i wprowadź możliwość zawieszenia diety.

Podsumowanie

Personalizacja diety to kierunek, który zdecydowanie powinieneś obrać, jeśli zależy Ci na rozwoju firmy. Współczesny konsument oczekuje indywidualnych produktów i usług, w pełni dostosowanych do jego potrzeb. Sztampowe rozwiązania niskiej jakości nie wytrzymają próby czasu i takie koncepty szybko znikną z rynku.

Postaw na pełne zrozumienie oczekiwań grupy docelowej, doskonałą jakość obsługi, a przede wszystkim wsłuchaj się w to, co mówią klienci, a okaże się, że z czasem staniesz się jednym z bardziej rozpoznawalnych brandów.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *