Odporność – naturalne sposoby na jej wzmocnienie

Jesien

Ludzki układ odpornościowy to skomplikowana machina, w przypadku której nawet najmniejsze osłabienie ma negatywny wpływ na jej funkcjonowanie. Choć na temat odporności najwięcej mówi się w okresie jesienno-zimowym, kiedy ze zdwojoną mocą atakują nas różnego rodzaju wirusy i bakterie, tak naprawdę warto dbać o nią przez cały rok. Silny, zadbany organizm, z prawidłowo funkcjonującym układem odpornościowym skutecznie potrafi oprzeć się większości chorobotwórczych patogenów. Jak wzmocnić odporność w naturalny sposób? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

Dwa rodzaje odporności

 Człowiek posiada dwa rodzaje odporności – wrodzoną i nabytą. Pierwszą z nich posiadamy od chwili urodzenia, zmienia się ona dość dynamicznie wraz z wiekiem. Drugi rodzaj, czyli odporność swoistą uzyskujemy wraz z naszym wzrostem. Nasz układ odpornościowy uczy się bronić, między innymi poprzez przebycie poszczególnych chorób, a także w wyniku szczepień. To właśnie na odporność nabytą w dużym stopniu wpływa nasz styl życia i podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych.  W skład układu immunologicznego wchodzą różnego rodzaju komórki, które są rozproszone po całym ciele, między innymi w szpiku kostnym, węzłach chłonnych, śledzionie oraz jelitach. Dzięki temu są one w stanie szybko reagować na pojawiające się w naszym organizmie zagrożenie takie jak wirusy czy bakterie.

Co wpływa na układ odpornościowy? – Kluczowe czynniki

Na układ odpornościowy w dużym stopniu ma wpływ nasz codzienny styl życia, a w ramach niego:

sen dla zdrowia
  •     Odpowiednia ilość snu i odpoczynku

Powszechnie wiadomo, że przemęczony organizm, bez odpowiedniej ilości snu jest o wiele bardziej podatny na różnego rodzaju infekcję. Ma to związek z faktem, iż w trakcie snu organizm produkuje limfocyty, czyli kluczowe komórki układu odpornościowego. Istotny wpływ odgrywa tu również melatonina, która syntetyzuje się w ciszy i całkowitej ciemności. Dlatego tak istotne jest regularne wysypianie się, czyli minimum 8 godzin snu na dobę.

  •     Unikanie stresu

Życie w ciągłym napięciu i podwyższony poziom stresu również zakłóca prawidłową pracę układu odpornościowego. Dlatego tak ważne dla naszego zdrowia jest zachowanie odpowiedniej równowagi i tzw. higiena zdrowia psychicznego. Oznacza to, że w natłoku codziennych obowiązków nie powinniśmy zapominać o relaksie i odprężeniu, np. w formie wyjścia z przyjaciółmi czy chociażby tak drobnych i z pozoru nieistotnych kwestiach jak uśmiech i pozytywne nastawienie na co dzień.

aktywność fizyczna dla odpornośc
  •         Aktywność fizyczna

Na odporność działa bardzo korzystnie. Bez regularnego ruchu i hartowania organizmu nie ma prawidłowo działającego układu odpornościowego. Nie znaczy to, że od razu trzeba uprawiać wyczynowo jakiś sport, wystarczy nawet lekka aktywność fizyczna wykonywana przez minimum pół godziny kilka razy w tygodniu. Doskonale sprawdzą się tu np. szybki spacer, jazda na rowerze, bieganie czy pływanie. W miarę możliwości warto wykonywać je na świeżym powietrzu nawet zimą, oczywiście w odpowiednim ubraniu. Ważne jest również hartowanie organizmu. Jeżeli nie lubimy ćwiczyć na świeżym powietrzu, warto chociaż regularnie wykonywać naprzemienny prysznic, który nie tylko wzmocni naszą odporność, ale także ujędrni naszą skórę.

  •     Zdrowa, zbilansowana dieta

To jeden z ważniejszych elementów budujących naturalną odporność naszego organizmu. To co jemy ma bowiem bezpośredni wpływ nie tylko na nasz układ trawienny, ale także m.in. stan skóry czy układu nerwowego. Warto komponować swoje menu zgodnie z aktualną piramidą żywieniową, ograniczając w przygotowywanych posiłkach ilość soli i cukru, a oferując w zamian różnego przyprawy. Istotna jest odpowiednia ilość warzyw i owoców, które powinny stanowić zdecydowaną większość każdego posiłku, a także odpowiednia ilość wody wypijanej każdego dnia. W ten sposób zyskamy pewność, że dostarczamy naszemu organizmowi nie tylko odpowiednich składników odżywczych, ale również witamin i minerałów, aktywnie biorących udział w procesach indukowanych przez nasz układ immunologiczny. Istotne jest również ograniczenie wszelkiego rodzaju używek, które osłabiają nasze naturalne mechanizmy obronne.

Jakie składniki powinna zawierać dieta na wzmocnienie odporności?

zielone smootie

Dieta, której celem jest wzmocnienie odporności naszego organizmu powinna obfitować w duże ilości antyoksydantów, stanowiących naturalną broń przeciwko wolnym rodnikom. Znajdziemy je przede wszystkim w owocach i warzywach, zwłaszcza tych o ciemnych barwach. Kolejne istotne składniki to witaminy na odporność, czyli A, C i E. Doskonałym ich źródłem są cytrusy, papryka czerwona, pomidory, porzeczki oraz truskawki. Udowodniony wpływ na odporność mają również cynk i magnez, które znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, takich jak makarony czy kasze. Cenne są również wszelkiego rodzaju naturalne probiotyki, takie jak przetwory mleczne (np. kefiry, jogurty), kwas chlebowy, ocet jabłkowy i kiszonki. Bakterie w nich zawarte wspierają prawidłową pracę jelit, a tym samym także naszą odporność. Choć zaleca się sięganie zwykle po chude mięso, w przypadku ryb warto wybierać te tłuste, które zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, podobnie jak tłuszcze roślinne.

W sytuacji gdy obawiamy się, że nasze menu nie zaspokaja w pełni potrzeb naszego organizmu w zakresie witamin i mikroelementów, warto sięgnąć po suplementy, a odporność naszego organizmu z pewnością na tym skorzysta. Szczególnie polecane, zwłaszcza w okresie zimowym, są preparaty zawierające witaminę D oraz  C, a także witaminy z grupy B. Ich przyjmowanie warto jednak skonsultować z lekarzem, tak by uniknąć ryzyka przedawkowania. Jeżeli chodzi natomiast o domowe sposoby na wzmocnienie odporności, od lat polecane są m.in. czosnek, cebula, miód, imbir oraz aloes. Mogą one stanowić doskonałe uzupełnienie codziennych posiłków, jak również można z nich przygotować syropy do walki z widocznymi objawami spadku odporności.

Przeczytaj także:

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *