Najlepsze diety odchudzające – zestawienie i porównanie diet

Obecnie otyłość oraz nadwaga są problemami na skalę ogólnoświatową. Coraz więcej ludzi boryka się z nieprawidłową masą ciała. W związku z tym wiele osób myśli o zrzuceniu kilku niechcianych kilogramów, nie tylko po to, by cieszyć się upragnionym wyglądem, ale i również by ustrzec się przed chorobami, które wiążą się z niewłaściwą wagą. Przy doborze odpowiedniej diety pomocny okazuje się ranking diet odchudzających, opublikowany przez amerykańską firmę medialną U.S. News & World Report. 

diety

Najlepsze diety odchudzające: 

Weight Watchers Diet – Dieta Strażników Wagi 

Jedną z najlepszych diet odchudzających jest program Weight Watchers Diet. Został on opracowany już w latach 60 w Stanach Zjednoczonych i obejmuje nie tylko zalecenia dietetyczne. Oprócz sposobu żywienia dieta ta promuje wiedzę z zakresu aktywności fizycznej, a także oferuje wsparcie psychiczne. Na chwilę obecną Weight Watchers jest przedsiębiorstwem, które proponuje swoim klientom kompleksowy pakiet składający się z opieki dietetycznej, psychologicznej, trenerskiej oraz grup wsparcia.  

Na czym polega Weight Watchers Diet? 

Weight Watchers Diet jako podstawę żywieniową zakłada przede wszystkim warzywa i owoce, chudy nabiał oraz ryby. Istnieje specjalnie opracowany program, który klasyfikuje żywność według punktów – produkty, które zawierają dużo cukrów oraz kwasów tłuszczowych nasyconych mają wyższą wartość punktową niż na przykład warzywa czy owoce. Pozwala to na samodzielny wybór spożywanych produktów – należy jednak zmieścić się w ograniczonej liczbie punktów żywnościowych (każda osoba dysponuje indywidualną liczbą punktów, obliczonych na podstawie BMI). W liczeniu punktów pomocą służą przeznaczone do tego aplikacje na telefon. Wynika z tego, że można jeść praktycznie wszystko, lecz warto zauważyć, iż niezdrowe produkty są zdecydowanie mniejsze objętościowo od bardziej dietetycznych zamienników. Celem Weight Watchers Diet jest chudnięcie około 3 kilogramów miesięcznie.  

Jakie są zalety Weight Watchers Diet? 

Zdecydowanym plusem Weight Watchers Diet jest fakt, iż można samodzielnie komponować jadłospis, co znacząco ułatwia przestrzeganie diety. Ponadto dzięki elastyczności oraz braku rygorystycznych zakazów może być stosowana z powodzeniem przez długi okres – nawet przez całe życie, gdyż jest zbilansowana i bezpieczna.  

Jakie są wady Weight Watchers Diet? 

Niechybnym minusem diety Weight Watchers jest jej płatna subskrypcja, co generuje dodatkowe koszty, poza wydatkami na żywność. Ponadto nie istnieją oficjalne polskojęzyczne materiały do tejże diety. 

Volumetrics Diet – Dieta wolumetryczna 

Kolejną dietą odchudzającą, plasującą się na podium w rankingu, jest dieta wolumetryczna. Została ona opracowana przez profesor Barbarę Rolls i podobnie jak Weight Watchers Diet nie zakłada jedynie zmian w zakresie żywienia, ale także w innych aspektach życia (aktywność fizyczna, podejście psychologiczne).  

Na czym polega dieta wolumetryczna? 

Jak sama nazwa wskazuje, punktem wyjścia diety wolumetrycznej jest objętość spożywanych pokarmów. Ta dieta odchudzająca zaleca spożywanie produktów, które zajmują dużo miejsca na talerzu, gdyż szybko wypełniają żołądek i wywołują uczucie sytości – są to przede wszystkim warzywa i owoce. Dieta wolumetryczna dzieli produkty na 4 kategorie ze względu na gęstość kaloryczną w stosunku do objętości:  

  1. Bardzo mała gęstość kaloryczna – nieskrobiowe warzywa i owoce, odtłuszczone mleko. 
  1. Mała gęstość kaloryczna – skrobiowe warzywa i owoce, warzywa strączkowe, produkty zbożowe, chude mięso. 
  1. Średnia gęstość kaloryczna – mięso, sery, pieczywo, lody, pizza. 
  1. Wysoka gęstość kaloryczna – słone i słodkie przekąski (krakersy, chipsy, słodycze, ciasta), orzechy, masło, oleje. 

Produkty z pierwszych dwóch grup można spożywać bez ograniczeń, ilość żywności z trzeciej ograniczać, natomiast z czwartej unikać (poza orzechami i olejami). Celem diety wolumetrycznej jest chudnięcie około 6-7 w ciągu roku, bez wprowadzenia aktywności fizycznej. 

Jakie są zalety diety wolumetrycznej? 

Dieta wolumetryczna ma dość proste zasady oraz daje możliwość indywidulanego dostosowania jadłospisu, co przekłada się na łatwe jej przestrzeganie. Dodatkowo jest zbilansowana i bezpieczna oraz daje uczucie sytości. Ponadto dieta wolumetryczna nie wymaga dodatkowych nakładów pieniężnych. 

Jakie są wady diety wolumetrycznej? 

Podstawę diety stanowią przede wszystkim warzywa i owoce, więc dla osób, które nie są ich fanami może być nie do przejścia. Poza tym może wymagać dłuższego czasu na przygotowanie posiłków niż w zwyczajowej diecie. 

Dieta wegańska 

Na podium w rankingu najlepszych diet odchudzających znalazła się również dieta wegańska. Zyskuje ona coraz większą popularność nie tyko jako dieta odchudzająca, ale również jako sposób na całe życie. 

Na czym polega dieta wegańska? 

W telegraficznym skrócie dieta wegańska zakłada wykluczenie z jadłospisu produktów odzwierzęcych – mięsa, jaj, mleka oraz jego przetworów. Zamiast tego spożywa się wszelką żywność pochodzenia roślinnego. W codziennej diecie powinno znaleźć się około sześciu porcji zbóż, warzywa (w tym warzywa strączkowe), owoce, orzechy, produkty sojowe oraz tłuszcze roślinne. Konieczne jest by dieta wegańska była odpowiednio zbilansowana, gdyż w przeciwnym wypadku łatwo narazić się na niedobór witaminy B12, cynku oraz żelaza. Dieta ta jako rodzaj diety odchudzającej pozwala stracić około 2-3 kilogramów miesięcznie. 

Jakie są zalety diety wegańskiej? 

Dieta wegańska jest popularna, w związku z czym można znaleźć wiele ciekawych przepisów na dania wegańskie w sieci. Ponadto jej zasady nie są skomplikowane, daje pewnie korzyści zdrowotne i jest przyjazna środowisku. 

Jakie są wady diety wegańskiej? 

Największym niebezpieczeństwem wiążącym się ze stosowaniem diety wegańskiej są możliwe niedobory witamin B12 i D, wapnia, żelaza i cynku. Dodatkowo ogranicza ogromną grupę produktów i wymaga wielu wyrzeczeń, a przygotowywanie dań wegańskich może być droższe od tradycyjnych. 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *