Nadwaga i otyłość u dzieci – jak zapobiegać

nadwaga i otyłość - dziecko jedzące słodkości

Nadwaga i otyłość stanowią poważny problem wśród dorosłych, lecz w ostatnim czasie zaczęły również dotyczyć małych dzieci oraz młodzież. Jest to globalny problem, określany pandemią XXI wieku. Szczególnie niepokojący wydaje się być ciągły wzrost liczby dzieci cierpiących na nadwagę lub otyłość. Jak zatem postępować, aby zapobiec nadmiernemu przyrostowi masy ciała u dzieci?

Czym są nadwaga i otyłość?

Nadwaga ma miejsce wtedy, gdy wskaźnik BMI (Indeks Masy Ciała), czyli relacja pomiędzy wagą, a wzrostem jest nieprawidłowa. W przypadku nadwagi BMI jest większe lub równe 25. Otyłość natomiast jest stanem, w którym wskaźnik masy ciała jest równy, bądź przekracza wartość 30.

Otyłość oraz nadwaga definiowane są również jako stan anormalnej lub nadmiernej akumulacji tłuszczu w tkance tłuszczowej. Taka sytuacja ma miejsce, podczas gdy bilans energetyczny jest dodatni, a przyjmowane kalorie przewyższają dzienne zapotrzebowanie organizmu. Organizm nie jest w stanie ich odpowiednio wydatkować, w związku z czym magazynuje je w postaci tłuszczu.

Nadwaga oraz otyłość wiążą się z występowaniem różnego rodzaju chorób oraz wszelkich zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.

Jakie są przyczyny nadwagi i otyłości u dzieci?

Nadwaga oraz otyłość mogą być uwarunkowane genetycznie, bądź mieć podłoże środowiskowe, wynikające ze stylu życia. Należy jednak mieć na uwadze, iż predyspozycje genetycznie nie oznaczają, że takie dziecko koniecznie będzie cierpieć z powodu nadwagi czy otyłości. Zdecydowanie największy wpływ na nieprawidłową masę ciała u dzieci ma nieprawidłowy sposób odżywiania oraz niewłaściwy tryb życia, połączone z niedostateczną aktywnością fizyczną.

nadwaga i otyłość - fast food

Obecnie żyjemy w czasach, gdzie wysokoprzetworzona żywność jest względnie tania i bardzo łatwo dostępna. Taka sytuacja skłania do większego spożycia produktów szkodliwych dla zdrowia: wysokokalorycznych, przepełnionych tłuszczami trans, solą oraz cukrem. Jednocześnie znacznie ogranicza się spożycie warzyw i owoców, które de facto powinny stanowić podstawę żywieniową.

Dzieci od najmłodszych lat przejmują niewłaściwe nawyki żywieniowe od swoich rodziców czy opiekunów. Pomijanie posiłków, nieregularnie spożywanie potraw, nadmierne podjadanie między posiłkami oraz niewłaściwie dobrane przekąski składają się na szybki, niekontrolowany przyrost masy ciała. Do tego dochodzi również ograniczona aktywność ruchowa lub zupełny jej brak: często zdarza się, iż dzieci zbyt dużo czasu spędzają przed ekranem telewizora czy komputera. Ważną kwestią jest także nieodpowiednia ilość snu – zbyt mała liczba godzin poświęcona na sen, skutkuje spowolnieniem procesów przemiany materii oraz powoduje wzrost poziomu cukru we krwi.

Jak zapobiegać nadwadze i otyłości u dzieci?

Promowanie zdrowego stylu życia

nadwaga i otyłość - ćwiczenia

Niezmiernie ważnym elementem, warunkującym zachowanie prawidłowej wagi u dzieci, jest kwestia przekazywania wiedzy, mającej na celu przedstawienie zasad racjonalnego odżywiania.

Profilaktyka nadwagi i otyłości powinna zatem zacząć się od przyswojenia podstawowych zasad dotyczących zdrowego stylu życia, a także zagrożeń zdrowotnych, wynikających z nadmiernego przybierania na wadze. Kluczową rolę w tej kwestii odgrywa przede wszystkim środowisko domowe, ale także i szkolne, gdzie dziecko uczy się różnych nawyków.

Promowanie prozdrowotnych postaw przez rodziców i nauczycieli, pomaga dziecku kreować i umacniać prawidłowe nawyki związane z odpowiednim stylem życia oraz właściwym sposobem odżywiania.

Odpowiednio zbilansowana dieta

W codziennym jadłospisie dziecka muszą znaleźć się wszystkie niezbędne składniki odżywcze: pełnoziarniste produkty zboże, pełnowartościowe, dobrze przyswajalne białko, tłuszcze, węglowodany złożone, a także witaminy i sole mineralne. Niezmiernie ważne także jest, by dziecko spożywało posiłki w regularnych odstępach czasowych i w miejscu do tego przeznaczonym (np. przy stole), nie przed telewizorem, gdyż wtedy czas posiłku jest wydłużony i skłania do spożywania zwiększonych porcji jedzenia.

W diecie dziecka nie może zabraknąć warzyw i owoców. Powinny być spożywane między posiłkami jako zdrowe przekąski, najlepiej w formie nieprzetworzonej i surowej, gdyż zawierają wtedy największe ilości substancji bioaktywnych.

Ograniczenie szkodliwych produktów

Ważną kwestią w zachowaniu odpowiedniej masy ciała u dzieci jest ograniczenie niezdrowych produktów, zawierających duże ilości soli i cukru oraz innych substancji, dodawanych w procesie przetwórstwa żywności.

Uwielbiane przez najmłodszych słodycze niech będą jedynie nieczęstym, okazjonalnym przysmakiem. Zawierają one ogromnie ilości cukrów prostych, które powodują nagły wzrost poziomu cukru we krwi, zwiększają apetyt i przyczyniają się do wielu schorzeń zdrowotnych. Ponadto w ich składzie można znaleźć spore ilości soli, która powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, a także wiele różnych substancji chemicznych, niekorzystnie wpływających na zdrowie organizmu i prawidłową masę ciała.

Słodycze oraz słone przekąski warto na stałe zastąpić ciekawymi kompozycjami owocowymi oraz bakaliami.

Odpowiednie nawodnienie

Często zdarza się, iż dzieci piją zbyt małe ilości wody. Wielu rodziców uważa, że za prawidłowe nawodnienie u dzieci powinny odpowiadać przede wszystkim soki czy nektary – jest to mylne założenie, gdyż często zdarza się, iż w swoim składzie zawierają duże ilości cukru i innych dodatków. Szczególnie niekorzystną sytuacją jest, gdy zastępuje się wodę słodzonymi napojami, przeładowanymi różnego rodzaju słodzikami, konserwantami i sztucznymi barwnikami. W sytuacji, kiedy dziecko kategorycznie odmawia picia samej wody, najlepszym wyborem są świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców, dające gwarancję dobrej jakości.

Należy jednak pamiętać, iż woda jest zawsze najlepszym wyborem. Regularne picie wody jest niezmiernie ważne w zachowaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz odpowiedniej masy ciała u dzieci. Pozytywnie wpływa na przemiany metaboliczne, wspomaga usuwanie toksyn z organizmu oraz przyczynia się do zmniejszenia apetytu.

Aktywność fizyczna

nadwaga i otyłość - bawiące się dzieci

Aktywność fizyczna, zaraz po odpowiednio zbilansowanej diecie, jest najważniejszym czynnikiem, pozwalającym cieszyć się dobrym zdrowiem i odpowiednią masą ciała.

Już od najmłodszych lat warto zachęcać dzieci do wzmożonej aktywności ruchowej. Niekoniecznie muszą to być sporty – każda aktywność fizyczna przynosi dobre efekty: spacer po parku, wycieczka rowerowa czy nawet wejście na 3 piętro po schodach.

Ważne jest, aby nie przymuszać dziecka do danej czynności. Wszelka aktywność ruchowa powinna wiązać się z przyjemnością, a dziecko powinno czerpać z niej przyjemność i traktować jako dobrze spędzony czas.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *