Jaki wpływ ma mięso na organizm człowieka?

mięso a organizm człowieka

Wiele osób nie jest w stanie wyobrazić sobie codziennego obiadu bez udziału mięsa. Spożywa się je również na śniadanie czy kolację, w związku z czym odgrywa istotną rolę w jadłospisie wielu ludzi. Jednak w ostatnim czasie temat spożywania mięsa stał się mocno kontrowersyjny. Zwolennicy mięsnych dań zaciekle bronią swojego zdania, argumentując je dużą zawartością składników odżywczych, znajdujących się w mięsie, natomiast wegetarianie uważają, iż mięso jest bardzo szkodliwe i konieczna jest jego eliminacja z diety. Jak zatem mięso wpływa na organizm człowieka? Co jest jedynie powtarzanym przez wielu mitem, a co prawdą?

Mięso białe, a mięso czerwone

Według standardów dietetycznych mięso dzieli się na białe oraz czerwone. Podział ten jednak, nie ma absolutnie nic wspólnego z kolorem mięsa. Związany natomiast jest z rodzajem i zawartością tłuszczu.

Mięso białe, czyli takie, które charakteryzuje się mniejszą zawartością tłuszczu w porównaniu do mięsa czerwonego: kurczak, indyk, królik, cielęcinka, struś, przepiórki i gołębie. Natomiast mięsa zaliczane do czerwonych, zawierające znacznie większe ilości tłuszczu to: wołowina, wieprzowina, baranina, konina oraz kaczka i gęś.

Za czerwony kolor mięsa odpowiada specjalny barwnik oddechowy – mioglobina. Odpowiada za transport tlenu po komórkach organizmu, a strukturą przypomina ludzką hemoglobinę.

Dlaczego mięso jest ważne dla organizmu człowieka?

Mięso odegrało bardzo ważną rolę na drodze ewolucji człowieka. Spożywanie mięsa umożliwiło rozrost puszki mózgowej oraz znaczne zwiększyło zdolności kognitywne człowieka prehistorycznego. Dało mu również przewagę fizyczną nad pozostałymi gatunkami.

Mięso składa się w znacznej większości z pełnowartościowego, dobrze przyswajalnego białka. Jest ono niezbędne do odbudowy stale zużywających się tkanek i zawiera niezbędne dla organizmu aminokwasy egzogenne. Wchodzi w skład krwi oraz limfy, a także ciałek odpornościowych. Ponadto stanowi nośnik niektórych witamin i minerałów.

Mięso jest również cennym źródłem żelaza – przyswaja się ono w sposób łatwiejszy niż z produktów pochodzenia roślinnego. Żelazo jest niezbędne do prawidłowego wzrostu, rozwoju i regeneracji organizmu. Zwiększa odporność na wszelkiego rodzaju patogeny oraz zwalcza wolne rodniki. Ponadto żelazo, które jest składnikiem hemoglobiny – czerwonego barwnika krwi, zapobiega wystąpieniu anemii oraz niedokrwistości.

W mięsie zawarte są także inne minerały, takie jak: potas, cynk, fosfor, magnez, miedź oraz siarka. Są związkami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dla przykładu:

  • Potas wykazuje pozytywny wpływ na układ naczyniowo-sercowy, umożliwia generowanie impulsów elektrycznych odpowiadających za uderzenia serca.
  • Cynk charakteryzuje się działaniem wspomagającym na układ immunologiczny.
  • Fosfor przewodzi bodźce nerwowe oraz utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
  • Miedź odpowiada za transport oraz ułatwione wchłanianie żelaza.
  • Magnez stabilizuje funkcje układu nerwowego oraz usprawnia pracę szarych komórek.
  • Siarka odgrywa ważną rolę w procesach regeneracyjnych tkanki skórnej, w związku z czym wpływa na spowolnienie procesów starzenia skóry.

Mięso wykazuje również bogactwo witamin A, E oraz D. Wykazują one korzystne działanie na wiele sfer organizmu. Między innymi odpowiadają za prawidłowe widzenie, odpowiednią strukturę kośćca, a także za zdrową skórę oraz mocne włosy i paznokcie. Ponadto zawarte w mięsie witaminy z grupy B wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz na przemiany metaboliczne tłuszczów, węglowodanów oraz białek.

Dlaczego mięso uważane jest za szkodliwe?

Najbardziej szkodliwy wpływ na organizm człowieka wykazuje mięso poddane wielu procesom przetwórczym oraz zabezpieczającym jego trwałość, takich jak: solenie, wędzenie, konserwowanie czy suszenie. W celu poprawy smaku, zapachu oraz konsystencji mięsa, dodawane są różne związki chemiczne, które konsumowane w dużych ilościach wykazują niekorzystny wpływ względem zdrowia.

Szczególnie niekorzystne dla zdrowia człowieka jest mięso czerwone. Wszelkiego rodzaju kiełbasy, parówki, szynki, konserwy, garmażeryjne wyroby mięsne oraz wędzony boczek są najczęściej produktami wysokoprzetworzonymi. Zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszcze trans (te znajdują się głównie w daniach typu fast-food) oraz szkodliwe substancje chemiczne. W związku z powyższym, ich spożywanie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem przewlekłych chorób niezakaźnych, takich jak choroba niedokrwienna serca, niewydolność serca czy cukrzyca.

Spożywanie dużych ilości spożywanego przetworzonego mięsa, tj. około jednego posiłku dziennie wiąże się także z nieznacznym wzrostem ryzyka zgonu oraz zawału mięśnia sercowego. Nie istnieją natomiast potwierdzone dowody na to, jakoby czerwone mięso miało wpływ na zwiększoną zachorowalność na choroby nowotworowe.

Mięso w umiarkowanej ilości

Jak widać spożywanie mięsa niesie za sobą wiele korzyści, ale wykazuje również liczne wady.

Mimo wszystko całkowita rezygnacja z mięsa nie wydaje się najlepszym pomysłem. W tym wypadku niezmiernie ważna się odpowiednio zbilansowana dieta, rozważnie ułożony jadłospis oraz przykładanie uwagi do określonych substancji odżywczych. Zdarza się jednak, iż pomimo wszystko konieczna jest również suplementacja brakujących składników. Badania wykazują, że niekiedy dieta wegetariańska powoduje obniżenie jakości życia oraz naraża na częstsze pojawianie się alergii.

Na myśl nasuwa się zatem wniosek, iż najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest spożywanie produktów mięsnych w niewielkich, umiarkowanych ilościach, maksymalnie 2-3 razy w tygodniu, w ilościach nieprzekraczających 350-500g. Należy pamiętać, że mięso powinno być jak najlepszej jakości i nieprzetworzone. Dobrze jest również ograniczyć w diecie mięso czerwone, które jest najbardziej kontrowersyjne. W większości przypadków warto postawić na chude białe mięso, zawierające mniejsze ilości tłuszczu oraz cholesterolu.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *