Herbaty ziołowe i ich rola w codziennej diecie

Nie od dzisiaj wiadomo, że w codziennej zdrowej diecie oprócz zbilansowanych posiłków nie może zabraknąć również odpowiedniej ilości płynów. Największy nacisk kładzie się na spożywanie dużych ilości wody i unikanie alkoholu i napojów gazowanych, jednak co jeszcze warto pić by czuć się dobrze i wspomóc swój organizm na co dzień? Chętnie sięgamy po różnego rodzaju soki owocowe i warzywne, jednak nie wszyscy wiedzą, że cennym napojem są również herbaty ziołowe i różnego rodzaju napary.

Dlaczego warto zadbać o zioła w diecie?

Większość z nas wykorzystuje zioła w codziennym menu przede wszystkim do doprawiania potraw lub korzysta np. z naparu z mięty przy dolegliwościach żołądkowych. Jednak bardzo wartościowe są również inne herbaty ziołowe, które choć powszechnie dostępne wciąż są pite jedynie przez niewielki odsetek społeczeństwa. Dlaczego warto zacząć je pić? Przede wszystkim dobrze dobrana mieszanka ziół potrafi skutecznie wspomóc nasz organizm w codziennym funkcjonowaniu, a w wielu przypadkach również wyleczyć drobne dolegliwości, takie jak np. przeziębienie czy problemy z trawieniem. Wiele naparów ziołowych wykazuje również korzystne działanie na nasz wygląd, poprawiając kondycję włosów, cery czy paznokci.

herbaty ziołowe

Herbata ziołowa może również skutecznie wspomagać odchudzanie, między innymi poprzez przyspieszanie usuwania toksyn czy nadmiaru wody z naszego organizmu. Warto jednak pamiętać o tym, że zioła należy pić z rozsądkiem i nie tylko nie przekraczać dziennej dopuszczalnej dawki, ale również mieć na uwadze fakt, iż niektórych z nich nie wolno ze sobą łączyć. Herbaty ziołowe są łatwo dostępne i stanowią doskonały sposób na korzystanie z dobrodziejstwa natury, a ich specyficzny smak (który dla niektórych może stanowić czynnik dyskwalifikujący) można z powodzeniem modyfikować dodając do naparu np. kawałki owoców.

Zioła a dieta czyli co wybrać na początek?

Po jakie zioła i herbaty ziołowe sięgnąć na początek? Wszystko zależy tak naprawdę od tego jakiego efektu oczekujemy. Polacy najczęściej sięgają po zioła wspomagające trawienie, wśród których prym wiedzie mięta, a tuż za nią pokrzywa (wspomagająca usuwanie nadmiaru wody i toksyn) oraz koper włoski (przydatny jeżeli masz problem ze wzdęciami). Dla osób zabieganych, które potrzebują dodatkowego wyciszenia i chwili relaksu doskonałym wyborem może być melisa lub rumianek, a także ułatwiająca zasypianie lawenda. Działanie antydepresyjne z kolei wykazuje np. dziurawiec, a o lepszy wygląd włosów i paznokci pomogą nam zadbać skrzyp polny oraz szałwia lekarska.

A które z nich pomogą w walce o smukłą sylwetkę? Jeżeli szukamy sprzymierzeńca, który przyspieszy utratę zbędnych kilogramów, warto sięgnąć po takie zioła jak:

herbaty ziołowe i ich rola w diecie
  • Mięta – poprawia trawienie i eliminuje wzdęcia np. po roślinach strączkowych,
  • Skrzyp polny – przyspiesza metabolizm i ułatwia usuwanie toksyn, dzięki zawartości krzemionki,
  • Pokrzywa – usuwa nadmiar wody z organizmu,
  • Fiołek trójbarwny – wykazuje działanie detoksykujące,
  • Lubczyk lekarski – eliminuje toksyny i zmniejsza procesy fermentacyjne w jelitach,
  • Mniszek lekarski – reguluje proces przemiany materii i wspomaga wątrobę.

Jak widać wiele z nich działa podobnie, dlatego jeżeli nie mamy możliwości wypijania kilku naparów każdego dnia, możemy sięgnąć po gotową mieszankę dostępna w sklepach lub przygotować ją samodzielnie, dzięki czemu w jednym kubku zawrzemy kilka dobroczynnych składników na raz. Wiele z tych ziół wykazuje działanie wielokierunkowe, dzięki czemu pijąc je, jesteśmy w stanie poprawić funkcjonowanie swojego organizmu na kilku poziomach jednocześnie.

Yerba mate i pu-erh czyli super herbaty

Nie tylko herbaty ziołowe będą dobrym sprzymierzeńcem w walce ze zbędnymi kilogramami. Mogą nam również pomóc napary z egzotycznych krajów. Wśród nich największą popularnością cieszą się yerba mate oraz pu-erh czyli tzw. czerwona herbata. Każda z nich posiada wiele dobroczynnych właściwości, dlatego warto wprowadzić je do swojego menu.

Zacznijmy od pu-erh, stanowiącej odmianę klasycznej herbaty, w przeciwieństwie do której jest jednak o wiele krócej fermentowana. Dzięki temu zachowuje większe ilości dobroczynnych enzymów i polifenoli, które m.in. przyspieszają spalanie tłuszczu i ułatwiają trawienie. Wykazuje ona również działanie moczopędne i pobudzające. Unikalną właściwością czerwonej herbaty jest fakt, iż skutecznie obniża ona poziom tzw. złego cholesterolu i normalizuje ciśnienie krwi, a dodatkowo zmniejsza wchłanianie tłuszczy z pożywienia. Posiada ona jednak specyficzny smak, który nie każdemu odpowiada, a aby efekty jej stosowania były widoczne, konieczne jest wypijanie kilku filiżanek dziennie, najlepiej po każdym posiłku.

Innym „super naparem” jest yerba mate czyli ostrokrzew paragwajski. Pochodzi z Ameryki Południowej, w której ze względu na swoje liczne prozdrowotne właściwości pita jest praktycznie przez każdego mieszkańca. Yerba między innymi:

  • Poprawia trawienie,
  • Usuwa toksyny z organizmu,
  • Hamuje apetyt przez zwiększenie uczucia sytości,
  • Ogranicza aktywność lipazy rozkładającej tłuszcze, przez co zmniejsza ich przyswajanie z pokarmu,
  • Reguluje poziom glukozy we krwi,
  • Działa moczopędnie i napotnie.

Dzięki temu jest doskonałym sprzymierzeńcem w walce o smukłą sylwetkę. Ale to nie wszystko, albowiem yerba polecana jest także osobom, którym nie zależy na utracie zbędnych kilogramów. Dlaczego? Między innymi ze względu na fakt, iż jej regularne picie korzystnie wpływa na:

  • Odporność,
  • Koncentrację,
  • Zasypianie,
  • Procesy zapalne,
  • Samopoczucie ze względu na liczne witaminy i minerały.

Udowodniono także, że yerba mate obniża poziom cholesterolu LDL i wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe, a także co niezwykle ważne w dzisiejszych czasach zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów. Sprawdza się również w walce z pasożytami. Parzenie i picie yerba mate stanowi swoisty rytuał, który choć czasochłonny jest warty każdej poświęconej minuty, chociażby ze względu na fakt, iż zawarta w yerba mateina działa o wiele dłużej i skuteczniej niż klasyczna kofeina.

Na co uważać pijąc herbaty ziołowe?

herbaty ziołowe

Choć zioła w diecie są cenne i warto po nie sięgać zarówno w formie przypraw jak i wspomnianych naparów, należy jednak mieć na uwadze kilka kwestii. Przede wszystkim zawsze należy wybierać zioła z pewnych sprawdzonych źródeł. Oczywiście zaawansowani zielarze mogą zbierać je samemu, ale wiele z nich trudno odróżnić np. od roślin trujących, dlatego na początku warto sięgać po mieszanki dostępne w marketach lub sklepach zielarskich. Kolejną ważną kwestią jest interakcja z lekami. Jeżeli na coś chorujemy, przed wprowadzeniem ziół do swojego menu warto skonsultować się z lekarzem lub wykwalifikowanym zielarzem czy farmaceutą, ponieważ niektóre z nich mogą zamiast pomóc to pogorszyć nasz stan zdrowia. Podobnie wygląda kwestia łączenia różnych naparów ze sobą i wypijanych ilości. Zawsze należy przestrzegać dziennych dawek, gdyż ich przekroczenie również może spowodować efekt odwrotny od zamierzonego.

Natalia Kościółek

Natalia Kościółek - absolwentka analityki medycznej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, prywatnie pasjonatka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzięki swojemu wykształceniu doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta i aktywność fizyczna w utrzymaniu naszego ciała w zdrowiu i dobrym samopoczuciu na długie lata.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *