Dieta chroniąca przed fotostarzeniem się skóry

Podczas korzystania z uroków wakacji takich jak przebywanie na słońcu, spacerowanie czy po prostu opalanie się, warto być świadomym, że nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne może być szkodliwa dla naszego zdrowia. Promieniowanie działa na organizm przez cały rok, a największą jego dawkę otrzymują osoby, które dużo czasu spędzają na zewnątrz i pracują między innymi jako: rolnicy, leśnicy czy budowniczy Jak promieniowanie ultrafioletowe wpływa na organizm? Czym jest fotostarzenie się skóry? W jaki sposób zapobiegać negatywnym skutkom nadfioletu i czy istnieje dieta dla skóry spowalniająca proces jej starzenia się?

Czym jest fotostarzenie?

Skóra jest największym organem w organizmie człowieka. Stanowi barierę ochronną  przed czynnikami środowiska zewnętrznego, bierze udział w zwalczaniu drobnoustrojów chorobotwórczych, odpowiada za termoregulację, syntezę witaminy D oraz głównego barwnika skóry – melaniny. Fotostarzenie się skóry, to proces podczas którego pod wpływem promieniowania UV dochodzi do degeneracji i uszkodzeń skóry. Największy wpływ na organizm człowieka ma promieniowanie nadfioletowe (ultrafioletowe) o długości fal 200-400 nm. Uważa się, że nadmierne oddziaływanie promieniowania nadfioletowego jest przyczyna 80% oznak starzenia się skóry. Zakres fal ultrafioletowych dzieli się na 3 przedziały: 

  1. UVC (200-280 nm)
  2. UVB (280-320 nm)
  3. UVA (320-400 nm

Pozytywne i negatywne efekty promieniowania

Umiarkowane ilości promieniowania docierającego do organizmu mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie. Nadfiolet wykazuje działanie przecikrzywicze, przeciwdrobnoustrojowe czy łagodzące objawy chorób skóry takich jak łuszczyca. Niewłaściwa i zbyt długa ekspozycja na promieniowanie prowadzi do szybszego starzenia się skóry. Im ekspozycja na słońce jest dłuższa, a temperatura na dworze wyższa, tym więcej wolnych rodników wytwarza się w skórze, a ich nadmiar powoduje uszkodzenie jądra komórkowego, co predysponuje m.in. do powstania zmian nowotworowych. Promieniowanie UVB uszkadza naskórek, powoduje jego szybsze rogowacenie się i powstanie stanu zapalnego. Ponadto działa mutagennie i genotoksycznie. Groźniejszym rodzajem promieniowania jest promieniowanie UVA, które przenika przez skórę właściwą, uszkadza włókna elastyny, kolagenu i ścian naczyń krwionośnych, przyspieszając tym samym starzenie się skóry. Niestety są to zmiany nieodwracalne. Negatywne skutki promieniowania najczęściej ujawniają się po wielu latach. Podczas nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne może dojść do zahamowania funkcji układu immunologicznego, zwiększonego ryzyka infekcji i rozpoczęcia wspomnianego już procesu nowotworzenia. 

Jak zapobiegać negatywnym skutkom promieniowania?

Nie możemy zahamować genetycznego starzenia się skóry, ale możemy spowolnić proces fotostarzenia lub zahamować uszkodzenia powstające podczas nadmiernej ekspozycji na promieniowanie. Warto stosować preparaty, które chronią zarówno przed promieniowaniem UVB, jak i UVA. Należy uważnie czytać składy produktów, ponieważ niektóre preparaty przeciwsłoneczne zawierają w swoim składzie składnik o nazwie Oxybenzone, który może przenikać w głąb skóry, zwiększać wydzielanie wolnych rodników oraz zakłócać działanie hormonów.

Dieta dla skóry

Dieta w dużym stopniu wpływa na kondycję skóry. Związki bioaktywne zawarte w żywności – barwniki, kwasy, przeciwutlaniacze mogą tworzyć skuteczną ochronę przed promieniowaniem UV. Aby utrzymać dobrą kondycję skóry, dieta powinna obfitować w związki bioaktywne będące naturalnymi filtrami ochronnymi.

  • Podstawowym składnikiem ochronnym jest prowitamina witaminy A czyli beta-karoten, który łatwo kumuluje się w skórze i wiąże wolne rodniki. Karotenoidy przeciwdziałają złuszczaniu naskórka, chronią skórę przed przebarwieniami i poparzeniami. Najpopularniejszymi źródłami karotenoidów są: marchew, rokitnik, bataty, dynia, morele.
  • W celu zapobiegania fotostarzeniu się skóry w diecie nie może zabraknąć antyoksydantów, poza wymienionym beta-karotenem, należy spożywać produkty bogate w witaminę C (natka pietruszki, dzika róża, czarny bez, papryka, kiwi).
  • Wysoki potencjał antyoksydacyjny wykazuje resweratrol, obecny np. w borówkach czy winogronach, który skutecznie przyspiesza regenerację skóry i pomaga naprawić uszkodzenia wywołane przez promieniowanie. Winogrona spowalniają proces obumierania komórek. 
  • Zielona herbata zawiera katechniny o działaniu redukującym proces zapalny wywołany uszkodzeniem komórek skóry. 
  • Granat – nie bez powodu dodawany jest do olejków do opalania. Zawiera kwas elagowy, który chroni skórę przed promieniowaniem, powstawaniem przebarwień oraz wzmacnia ochronę filtru o 20 %. 
  • W diecie dla skóry nie może zabraknąć migdałów, orzechów, awokado oraz nierafinowanych olejów roślinnych (z zarodków pszennych, słonecznikowy), ponieważ zawierają witaminę E, która łatwo wnika w skórę, chroni ją przed uszkodzeniami i zmniejsza wrażliwość naskórka na promieniowanie UV. Dzięki niej skóra szybciej się regeneruje po kontakcie ze słońcem.
  • Przetwory pomidorowe, arbuz, papryka – zawierają likopen, który aż o ponad 50% zwiększa odporność na działanie promieni słonecznych. Jest to znany i silny przeciwutleniacz o działaniu neutralizującym wolne rodniki produkowane przez dużą dawkę słońca.  Arbuz oprócz tego, że orzeźwia zawiera o 40 % więcej likopenu i może zmniejszać zaczerwieniania skóry.
  • Brokuły i zawarty w nich sulforafan, który ma potwierdzone działanie antynowotworowe, redukuje rumień i stan zapalny.
  • Ryby, ser, drób – zawierają kwas urokainowy – pochodną histydyny, który absorbuje promieniowanie UV. Ryby dostarczają również kwasów omega 3 o silnym działaniu przeciwzapalnym.

Chcesz zadbać o swoją skórę stosując odpowiednią dietę, ale obawiasz się, że nie znajdziesz czasu na przygotowanie posiłków? Sprawdź oferty diet pudełkowych NaPudełkach.pl. Najbardziej odpowiednie diety dla skóry to dieta śródziemnomorska i wegetariańska z rybami, wystarczy wybrać swoje miasto i zamówić najbardziej odpowiadający Ci pakiet pudełek 🙂

Kinga Głaszewska

Absolwentka dietetyki na Wydziale Nauk o Żywności i Biotechnologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Dietetyk, doradca żywieniowy, autorka publikacji popularnonaukowych, prelegentka oraz organizatorka warsztatów z zakresu zdrowego odżywiania wśród każdej grupy wiekowej. Nieustannie podnosi swoje kwalifikacje biorąc aktywny udział w licznych konferencjach i szkoleniach z dziedziny dietetyki klinicznej i sportowej. Interesuje się dietetyką onkologiczną, dietami roślinnymi, psychodietetyką i żywieniem dzieci ze spektrum autyzmu. W wolnej chwili spełnia się kulinarne gotując zdrowe dania i dietetyczne zamienniki dla popularnych ciast.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *