Jesteś tym co jesz, czyli jak tłuste jedzenie szkodzi zdrowiu

Powszechnie wiadomo, że odżywianie ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. W zależności od rodzaju i jakości spożywanych pokarmów możemy poprawić pracę naszego organizmu lub wręcz przeciwnie, doprowadzić do jego niewydolności. Warto wiedzieć, których chorób przyczynami są właśnie tłuste jedzenie i nieprawidłowa dieta.

Niekorzystne skutki nieprawidłowej diety

Zanim nasz organizm rozchoruje się na dobre, wielokrotnie będzie dawał nam sygnały świadczące o tym, że nasza dieta nie do końca zaspokaja jego potrzeby. Oto najbardziej charakterystyczne skutki niezdrowego odżywiania:

  • Obrzęki twarzy i kończyn dolnych – związane przede wszystkim ze spożywaniem dużej ilości soli i produktów wysoko przetworzonych.
  • Cellulit – również związany z nadmiarem soli i zatrzymywaniem się wody w organizmie, a także z nieprawidłowym przepływem limfy i gromadzeniem się złogów tłuszczu w tkance podskórnej. Jest to jeden z pierwszych objawów jakie powoduje tłuste jedzenie.
  • Wypryski – problemy skórne zazwyczaj są efektem spożywania dużej ilości cukru (stanowiącego doskonałą pożywkę dla bakterii), a także gromadzeniem się w organizmie toksyn pochodzących z fast foodów i żywności wysoko przetworzonej.
  • Łamliwe włosy i paznokcie – za taki stan rzeczy zwykle odpowiedzialna jest zbyt monotonna dieta, której skutkiem są niedobory niektórych witamin i mikroelementów w naszym organizmie.
  • Problemy trawienne – to jeden z najbardziej oczywistych sygnałów wysyłanych przez nasz organizm. Wzdęcia, kolki i zaparcia świadczą o tym, że nasza dieta zawiera zbyt mało warzyw, owoców oraz błonnika. Mogą się także pojawić w sytuacji, kiedy wypijamy zbyt mało wody.
  • Brzydki zapach – choć dla wielu osób jest to zaskakujące, „śmieciowe jedzenie” sprzyja nieprzyjemnemu zapachowi potu, który nasila się zwłaszcza przy wysokich temperaturach.
  • Zmęczenie i rozdrażnienie – choć wysoko przetworzone produkty, takie jak fast foody czy słodycze są doskonałym źródłem cukrów prostych, stanowiących praktycznie natychmiastowy zastrzyk energii, ich pozytywne działanie jest krótkotrwałe. Następnie pojawia się nieprzyjemna ociężałość i uczucie permanentnego zmęczenia, które niestety nie znikają już tak szybko.
  • Spadek odporności – monotonna, uboga w witaminy i mikroelementy dieta z czasem doprowadza do trwałych niedoborów, a te z kolei do spadku odporności. Stajemy się wtedy bardziej podatni nie tylko na poważne choroby cywilizacyjne, ale przede wszystkim na drobne przeziębienia czy stany grypopodobne, które skutecznie potrafią utrudnić nam codzienne funkcjonowanie.
  • Nadwaga i słaba kondycja fizyczna – najczęściej zauważalne skutki złej diety to oczywiście problemy z wagą, a co za tym idzie zmniejszona wydolność naszego organizmu. Z czasem nawet najmniejszy wysiłek fizyczny staje się nie lada wyzwaniem, zniechęcając tym samym do regularnej aktywności.
niezdrowe tłuste jedzenie

Czym charakteryzują się choroby spowodowane przez tłuste jedzenie?

Jak już wspomnieliśmy, najpoważniejszy problem stanowią długofalowe skutki złej diety. Są to przede wszystkim choroby metaboliczne, które w dzisiejszych czasach często określane są mianem chorób cywilizacyjnych i odpowiedzialne są za ogromny odsetek zgonów na całym świecie. Co łączy schorzenia spowodowane nieprawidłowym odżywianiem się? Wszystkie mają charakter układowy, są przewlekłe i bez szans na samoistne ustąpienie. Zdecydowana większość z nich ma również charakter zwyrodnieniowo-zapalny i występuje przede wszystkim u mieszkańców krajów dobrze rozwiniętych gospodarczo. Oto jakie poważne choroby powoduje długotrwała niezdrowa dieta i tłuste jedzenie:

  • Spowodowane upośledzeniem pracy układu immunologicznego – przewlekłe zapalenie wątroby, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), alergie, choroby z autoagresji (np. toczeń układowy), wrzodziejące zapalenie jelita grubego.
  • Choroby metaboliczne – otyłość brzuszna, cukrzyca typu II, miażdżyca, kamica żółciowa, nadciśnienie i choroba wieńcowa serca i dużych naczyń, dna moczanowa.
  • Choroby zapalno-zwyrodnieniowe – łuszczyca, niedrożność jelit, zaćma, zwyrodnienie stawów (często spowodowane nadmierną masą ciała), paradontoza, jaskra.
  • Schorzenia somatyczno-neurologiczne – nerwica, stany depresyjne, zespół jelita nadwrażliwego, bulimia.

Winę za te stany chorobowe ponosi tłuste jedzenie, obecność w diecie nadmiaru cukru, rafinowanych węglowodanów. Nie bez znaczenia jest też nadmiat kwasów tłuszczowych w konfiguracji trans oraz z grupy omega-6, wysoko przetworzonych, ubogich w błonnik produktów. Musimy również zwracać uwagę na nieregularność spożywania posiłków lub ich nieprawidłowe komponowanie połączone z coraz bardziej powszechnym brakiem aktywności fizycznej.

Tłuste jedzenie i inne szkodliwe elementy naszej diety

Najnowsze badania naukowe ukazują, że około ¼ zgonów na całym świecie wynika właśnie z nieprawidłowego odżywiania się. Jakie elementy naszej diety niekorzystnie wpływają na nasz organizm? Wśród przyczyn wymienia się przede wszystkim cukier, węglowodany proste, tłuszcze trans oraz wysoko przetworzoną żywność.

Nie bez znaczenia jest także nieregularność posiłków i brak aktywności fizycznej. Ze względu na fakt, iż nasz organizm do prawidłowej pracy potrzebuje różnorakich składników odżywczych, bardzo niezdrowa jest zwłaszcza sytuacja, w której w diecie przeważa wyłącznie tłuste jedzenie lub jeden rodzaj makroelementów, np. białko czy tłuszcze.

Brak zróżnicowania posiłków prowadzi do niekorzystnego bilansu poszczególnych makro i mikroelementów. Wbrew pozorom niekorzystnie na pracę naszego organizmu wpływa również brak błonnika w diecie. Z tego względu nie należy całkowicie rezygnować z węglowodanów, wybierając w zamian te, które obecne są w produktach pełnoziarnistych. Doskonałym jego źródłem są także różnego rodzaju owoce i warzywa, których również zdecydowanie zbyt mało jest obecnych w diecie większości z nas. Chcąc chronić nasze zdrowie, z pewnością warto wyeliminować z diety tłuste jedzenie, a w szczególności:

  • Biały cukier – od dawna określany wprost mianem białej śmierci. Odpowiedzialny za większość chorób cywilizacyjnych, takich jak np. cukrzyca, a także gwałtowne spadki odporności. Nie każdy wie, że dodatkowo podrażnia on śluzówkę żołądka, hamując jej prawidłowy rozwój i tym samym upośledza przyswajanie witamin i mikroelementów ze spożywanych posiłków.
  • Sól – choć jest ona potrzebna do prawidłowej pracy naszego organizmu, spożywamy jej zdecydowanie zbyt dużo. Związane jest to głównie z faktem, iż jest ona obecna w wielu produktach spożywczych, dlatego najlepiej całkowicie zrezygnować z dodatkowego dosalania przygotowywanych potraw, po to by uniknąć chociażby nadciśnienia czy problemów z pojawiającymi się obrzękami.
  • Tłuste jedzenie, smażone potrawy i fast foody – zawierają one ogromne ilości wspomnianych już wcześniej tłuszczów nasyconych, które nie tylko podnoszą poziom cholesterolu, ale także odkładając się w naczyniach krwionośnych sprzyjają powstawaniu płytek miażdżycowych. Warto więc wybierać naturalne, tłoczone na zimno oleje roślinne, które nie są poddawane rafinacji i utwardzeniu i są dużo lepiej przyswajalne przez nasz organizm.
  • Słodycze i wysoko przetworzone produkty spożywcze – zawierają one nie tylko duże ilości cukru i soli, ale również utwardzone tłuszcze roślinne, które bardzo szybko podnoszą poziom cholesterolu i znacząco osłabiają naszą odporność.

Jak widać odpowiednia dieta jest kluczowa dla zachowania naszego organizmu w dobrej kondycji i zdrowiu. Jeżeli sami nie potrafimy lub nie mamy czasu na przygotowywanie prawidłowo zbilansowanych, zdrowych posiłków, warto rozważyć skorzystanie z cateringu dietetycznego. Sztab specjalistów, z dietetykiem na czele nie tylko opracuje dla nas menu w oparciu o nasze indywidualne zapotrzebowanie, ale również przygotuje i dostarczy smaczne posiłki każdego dnia pod wskazany przez nas adres.

Natalia Kościółek

Natalia Kościółek - absolwentka analityki medycznej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, prywatnie pasjonatka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzięki swojemu wykształceniu doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta i aktywność fizyczna w utrzymaniu naszego ciała w zdrowiu i dobrym samopoczuciu na długie lata.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *