Dietetyczna wigilia – czyli wigilijne smakołyki kontra świąteczna dieta

Święta Bożego Narodzenia to magiczny okres w roku, na który składa się nie tylko zimowa aura, ale przede wszystkim możliwość spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi. Nieodłącznym elementem Świąt jest oczywiście kolacja wigilijna, składająca się z wielu tradycyjnych potraw i stanowiąca doskonałą okazję do ucztowania w gronie najbliższych. Pyszne potrawy towarzyszą nam również przez kolejne świąteczne dni. Jednak co w sytuacji kiedy naszym celem jest szczupła sylwetka? Jak sprawić, aby świąteczna dieta nie odłożyła nam się w boczki?

Zapraszamy do wpisu – Dietetyczna wigilia czyli poradnik jak przeżyć święta i nie przytyć?

Świąteczna dieta – kilka przydatnych wskazówek

Wiele z nas Wigilię spędza odwiedzając bliskich i wspólnie z nimi zasiadając do tradycyjnej kolacji. Świąteczna dieta często mocno odbiega od tej której staramy się przestrzegać na co dzień. Niemniej jednak warto trzymać się kilku prostych zasad, dzięki którym unikniemy dodatkowych poświątecznych kilogramów. Wbrew pozorom nie są one wcale nieodłącznym elementem Świąt! Jak więc przygotować się, aby móc powiedzieć że nasza wieczerza to dietetyczna wigilia?

dietetyczna wigilia
  1. Przed wyjściem koniecznie zjedz coś lekkiego! To punkt obowiązkowy, w przeciwnym razie trudno będzie Ci pohamować apetyt i zjesz o wiele więcej niż tak naprawdę potrzebuje Twój organizm.
  2. Wybierz bezpieczne miejsce przy stole! Wątpisz czy takie istnieje przy suto zastawionym świątecznym stole? Warto usiąść w miejscu, przy którym stoją jak najlżejsze potrawy. Duża odległość od ciężkostrawnych i kalorycznych dań sprawi, że nie będą one dla nas tak silnym bodźcem i będziemy mieli na nie mniejszą ochotę.
  3. Postaw na małe porcje! Jeżeli uważasz, że grzechem jest nie spróbowanie którejś z dwunastu wigilijnych potraw, nie martw się. Zamiast jednak nakładać sobie pełny talerz ryby czy krokietów, sięgaj po mniejsze porcje. Dzięki temu potrzymasz tradycję, nie obciążając zbytnio swojego żołądka i nie wzbudzając w sobie wyrzutów sumienia z powodu przejedzenia.
  4. Zadbaj o regularność posiłków! W okresie okołoświątecznym często mamy milion spraw na głowie, co sprzyja zapominaniu o posiłkach. Jeżeli nie masz czasu na przygotowanie pełnowartościowego posiłku, sięgnij po typowo świąteczne owoce, takie jak cytrusy czy jabłka lub orzechy. Nie tylko dadzą Ci uczucie sytości, ale dostarczą również wielu cennych składników. Z punktu widzenia zdrowego odżywiania niewskazany jest także całodzienny post przed kolacją wigilijną.
  5. Nie bój się mówić nie! Choć odmowa nie zawsze jest prosta, warto już teraz zacząć ją trenować. Jeżeli odpowiednio uzasadnisz swoją decyzję, z pewnością żadna gospodyni, nawet ukochana babcia, nie poczuje się urażona.
  6. Rób przerwy między posiłkami! Nie od dzisiaj wiadomo, że nasz mózg pewne bodźce, w tym również te pochodzące z naszego żołądka odbiera ze sporym opóźnieniem. Koniecznie rób więc przerwy między kolejnymi porcjami, tak aby w porę wyłapać sygnał, że Twój głód został w 100% zaspokojony.
  7. Zaproponuj zdrową alternatywę! Wiele rodzinnych kolacji wigilijnych ma tzw. składkowy charakter, gdzie każdy przynosi to co potrafi ugotować najlepiej. Mama stawia na barszcz, a babcia jest mistrzynią pierogów? To doskonała okazja, żeby przedstawić tradycyjne potrawy w nieco bardziej dietetycznej wersji. Jak to zrobić? Na przykład zamiast tradycyjnej smażonej na głębokim oleju ryby zaproponuj delikatną, gotowaną na parze i otoczoną warzywnym sosem rybę po grecku.
  8. Pobudź swój metabolizm! Aby organizm szybciej spalił dodatkowe kalorie z wigilijnej kolacji, zrób rano przynajmniej lekki trening. Krótka tabata czy trening interwałowy skutecznie podkręcą Twój metabolizm i sprawią, że trudniej będzie o dodatkowe centymetry w pasie.
  9. Pij dużo wody! W trakcie spotkań przy świątecznym stole nie zapominaj o odpowiednim nawodnieniu. Dietetyczna wigilia nie ma nic wspólnego z alkoholem. Dlatego unikaj alkoholu, a zamiast niego sięgaj regularnie po wodę, zwłaszcza przed posiłkiem.
  10. Zadbaj o ruch przy stole! Wigilijna kolacja w wielu rodzinach trwa od symbolicznej „pierwszej gwiazdki” aż do Pasterki, pamiętaj więc o tym, aby jak najczęściej wstawać od stołu i w przerwach między kolejnymi potrawami zadbać o nieco ruchu. Doskonałym pomysłem jest np. zabawa z dziećmi, krótki spacer samemu lub np. z psem czy chociażby pomoc w sprzątaniu gospodarzom.
świąteczna dieta

Co bardzo ważne, aby nie być sfrustrowanym przez cały okres świąteczno-noworoczny, zamiast stawiać sobie za cel zrzucenie w tym czasie kolejnych kilogramów, zadbaj o to, by utrzymać dotychczasową wagę. W ten sposób unikniesz też wyrzutów sumienia jeżeli Twoja świąteczna dieta nie do końca zadziała, a Tobie przypadkiem zdarzy się jednak zjeść za dużo.

Dietetyczna wigilia? Ile kalorii mają świąteczne potrawy

Wiele z nas nie jest tak naprawdę świadomych, ile kalorii kryje się w tradycyjnych potrawach wigilijnych. Aby pomóc Wam w zaplanowaniu świątecznego menu i podjęciu decyzji, po które dania sięgnąć podczas kolacji, a których stanowczo unikać, zebraliśmy poniżej kaloryczność najbardziej znanych potraw wigilijnych:

  • Zupa grzybowa – ok. 300 kcal/porcja,
  • Barszcz z uszkami – ok.230 kcal/porcja,
  • Smażony karp – ok.280 kcal/100g,
  • Ryba po grecku – ok.140 kcal/100g,
  • Pierogi z kapustą i grzybami – ok.170 kcal/100g,
  • Bigos – ok. 120 kcal/100g,
  • Śledzie w śmietanie – ok. 100 kcal/100g,
  • Sałatka jarzynowa  z majonezem– ok. 240kcal/100g,
  • Krokiety z kapustą i grzybami – ok. 150 kcal/100g,
  • Makowiec – ok.350 kcal/100g,
  • Pierniki lukrowane – ok. 350 kcal/100g,
  • Keks – ok. 340 kcal/100g,
  • Kompot z suszu – ok. 200 kcal/szklanka.

Świąteczna dieta = dietetyczna wigilia

Choć wiele z nas udaje się na tradycyjną kolację wigilijną do bliskich, nadal spora część przygotowuje ją samemu w domu. Jeżeli w tym roku i Ty pełnisz rolę gospodarza, utrzymanie diety i prawidłowej wagi będzie dla Ciebie jeszcze łatwiejsze.

Jeżeli zarówno Ty jak i Twoi goście nie wyobrażacie sobie Wigilii bez tradycyjnych potraw, nic nie stoi na przeszkodzie by nieco je zmodyfikować i zaserwować w tzw. wersji light. Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na bardziej przyjazne dla osób na diecie formy wigilijnych potraw:

  • Smażoną rybę zamiast w panierce usmaż lub upiecz saute, przyprawiając jedynie niewielką ilością przypraw. Ciekawą propozycją jest również zastąpienie klasycznej panierki wersją z płatków migdałowych, pestek  słonecznika lub sezamu.
  • Karpia, bez którego wielu Polaków nie wyobraża sobie świąt, zamiast smażyć przygotuj pod postacią galarety. Porcja takiego dania to jedynie 60 kcal!
  • Tradycyjne pierogi zamiast smażone podaj w wersji gotowanej, zrezygnuj także z tłustej omasty w postaci cebulki.
  • Bigos przygotuj w wersji wegetariańskiej, bogatej w grzyby leśne i śliwki, ale pozbawionej mięsa.
  • Zrezygnuj z zabielania tradycyjnej wigilijnej zupy grzybowej.
  • Śledzie, stanowiące nieodłączny element wigilijnego stołu, zaserwuj z dodatkiem jogurtu i jabłka, zamiast śmietany czy oleju.
  • W tradycyjnej sałatce jarzynowej część majonezu zastąp jogurtem naturalnym. Dzięki temu jej smak pozostanie bez zmian, ale kaloryczność znacznie się obniży.

Jeśli przygotujesz swoje potrawy świąteczne w ten sposób, będziesz mogła z lekkim sercem stwierdzić, że Twoja dietetyczna wigilia i świąteczna dieta są bezpieczne. Dzięki temu będziesz mogła się cieszyć ze świąt bez obawy o dodatkowe kilogramy.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *