Dieta sokowa – czym jest i czy warto ją stosować?

Dieta sokowa jest obecnie jedna z najpopularniejszych i niewątpliwie najsmaczniejszych metod oczyszczania organizmu. Dieta oparta wyłącznie na sokach owocowych, owocowo-warzywnych oraz warzywnych, powoduje detoksykację ze szkodliwych produktów przemiany materii, a także znacząco przyspiesza metabolizm oraz procesy przenikania składników odżywczych do organizmu. Jakie są zatem założenia diety sokowej i jak wygląda jej przebieg?

sokowa

Czym jest dieta sokowa?

Dieta sokowa jest jednym z rodzajów diet, mających na celu oczyszczenie i odtrucie organizmu z wszelkich szkodliwych toksyn. Jej założenia opierają się na spożywaniu jedynie płynnych posiłków, do przygotowania których wykorzystywane są wyłącznie owoce i warzywa.

Istnieją również różne wariacje diety sokowej, pozwalające na dodatkowe spożywanie np. trzech lekkich posiłków (mogą to być surówki warzywne). Ogranicza się natomiast zupełnie wszystkie inne produkty spożywcze: zboża, mięso, nabiał, tłuszcze, nasiona i orzechy. Niedozwolone w diecie sokowej są także kawa, herbata i inne napoje niebędące sokami lub wodą. Jednakże, nie jest to na tyle restrykcyjna dieta, by nie można było w niej wprowadzić pewnych modyfikacji, dostosowanych do potrzeb indywidualnych.

Każda dieta sokowa, niezależnie od zastosowanych w niej zmian i odstępstw, charakteryzuje się niską kalorycznością: od 800 kcal do 1500 kcal.

Soki stosowane w diecie sokowej muszą być świeżo wyciskane, najlepiej za pomocą wyciskarki wolnoobrotowej. Taka wyciskarka, w przeciwieństwie do sokowirówki wyposażona jest w specjalny wałek, który zamiast siekać składniki, miażdży je. Dzięki temu zachowują one wszystkie substancje odżywcze, witaminy i mikroelementy.

sok

Jak wygląda przebieg diety sokowej?

Dieta sokowa jest dietą krótkotrwałą, w związku z czym nie można zastąpić nią swojej dotychczasowej diety, gdyż doprowadziłoby to do sytuacji, w której organizm narażony jest na liczne niedobory składników odżywczych.

Dieta sokowa trwa od jednego do maksymalnie siedmiu dni. W trakcie diety zaleca się spożywanie około pięciu posiłków dziennie, złożonych z niedosładzanych soków warzywno-owocowych. Każdy dzień diety rozpoczyna się od wypicia szklanki letniej wody z cytryną. Śniadania składają się głównie z soków owocowych, natomiast reszta posiłków bazuje przede wszystkim na warzywach. Kolacja natomiast składa się z mało kalorycznej kompozycji samych warzyw. Soki można doprawiać wedle gustu i uznania, za pomocą przypraw, takich jak: bazylia, mięta, kminek, tymianek, kurkuma czy gałka muszkatołowa.

Co jeść po ukończeniu diety sokowej?

Kończąc okres detoksykacji i oczyszczania dietą sokową, należy stopniowo przyzwyczajać organizm na wprowadzenie nowych składników oraz pokarmów stałych. Pierwszego dnia po ukończeniu diety spożywa się warzywa w postaci surowej bądź ugotowanej, drugiego dnia można sięgać po pieczywo, jajka i jogurty. Natomiast trzeciego dnia wprowadza się już lekkostrawne potrawy zawierające mięso oraz ryby.

Jakie efekty daje dieta sokowa?

Stosowanie diety sokowej przynosi wiele korzyści. Jej głównym zadaniem jest oczyszczenie oraz detoksykacja całego organizmu, ale w szczególności organów, w których gromadzą się największe ilości toksyn, czyli wątroby i nerek. Dieta sokowa, dzięki zwiększonej podaży składników mineralnych i witamin, przynosi także zadowalające efekty w zakresie urody: poprawia wygląd skóry oraz wzmacnia włosy. Podczas diety, usuwany jest z organizmu nadmiar wody, co pozytywnie odbija się na wadze, skutkując utratą około 2-3 kilogramów. Ponadto dieta sokowa powoduje przyspieszenie przemiany materii, usprawnia pracę układu pokarmowego oraz wzmaga perystaltykę jelit. Niekiedy do zasług diety sokowej przypisuje się działanie przeciwzapalne oraz zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, w tym nowotworom.

Jak dieta sokowa wpływa na zdrowie?

Surowe, świeżo wyciskane owoce oraz warzywa zachowują wszystkie swoje wartości odżywcze. Wykazują one korzystne działanie dla organizmu, ze względu na dużą zawartość substancji biologicznie czynnych: flawonoidów, karotenoidów, izoflawonów, witamin, błonnika oraz soli mineralnych. Każda z wyżej wymienionych substancji wpływa w pozytywny sposób na zdrowie. Wybrane składniki aktywne są silnymi antyoksydantami – neutralizują szkodliwe działanie reaktywnych form tlenu, chronią strukturę materiału genetycznego oraz regulują gospodarkę hormonalną, a także wspierają układ immunologiczny.

Jakie skutki uboczne może wywołać dieta sokowa?

sok

Stosowanie diety sokowej, nawet krótkoterminowo, wiążę się niekiedy z wystąpieniem pewnych skutków ubocznych. Najczęściej jest to ciągłe uczucie głodu, gdy organizm nieprzyzwyczajony jest do zmniejszonej podaży kalorycznej. Dodatkowo mogą wystąpić takie stany jak: rozdrażnienie, osłabienie i brak zainteresowania aktywnością fizyczną oraz nadmierna senność. Ponadto, w przypadku zbyt szybkiej i gwałtownej utraty kilogramów, może pojawić się efekt jojo, wiążący się ze stresem organizmu. W trakcie diety sokowej mogą wystąpić również napady kompulsywnego objadania się.

Decydując się na tygodniową dietę sokową, warto zwrócić uwagę na wyzwanie jakie stanowi dla organizmu. Może być szczególnie problematyczna dla osób żyjących na co dzień aktywnie lub pracujących fizycznie. Niedobór białka oraz tłuszczów w diecie może wpływać negatywnie na codzienne funkcjonowanie. W związku z tym decyzja o przejściu na dietę sokową musi być dokładnie przemyślana i podjęta z pełną świadomością.

Kto nie może skorzystać z diety sokowej?

Dieta sokowa nie jest wskazana dla każdego. Istnieją pewne przeciwwskazania do jej zastosowania. W związku z dużym spożyciem soków owocowych, występują niekiedy nagłe skoki stężenia glukozy we krwi. Jest to sytuacja szczególnie niebezpieczna dla osób chorujących na cukrzycę typu II bądź zmagających się z insulinoopornością. Dieta sokowa nie jest również polecana osobom cierpiącym na choroby sercowe. Diety sokowej nie mogą stosować dzieci oraz młodzież do 18 roku życia, a także kobiety planujące dziecko bądź będące w ciąży oraz matki w okresie laktacji.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *