Jak zdrowo i skutecznie przytyć? – dieta osób z niedowagą

niedowaga

Pomimo, iż większość ludzi poszukuje skutecznych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, a nadwaga i otyłość stają się coraz poważniejszym globalnym problemem, istnieje spora grupa osób borykających się z niedowagą. Zarówno zbyt duża masa ciała, jak i zbyt niska, wiążą się z szeregiem dolegliwości zdrowotnych, a także obniżają poczucie własnej wartości. Jak zdrowo i skutecznie przytyć, zmagając się z niedowagą? 

Czym jest niedowaga? 

O niedowadze można mówić w przypadku, gdy wskaźnik BMI, inaczej Indeks Masy Ciała osiąga odbiegającą od normy wartość 18,5 lub mniejszą. Wskaźnik BMI to relacja pomiędzy wagą ciała, a wzrostem. 

Należy pamiętać, iż każdy stan odbiegający od normy powoduje różnego rodzaju schorzenia oraz choroby, a także zaburza prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych układów organizmu. 

Jakie są przyczyny niedowagi? 

Przyczyn niedowagi może być wiele. Najczęstszą jest jednak zbyt niska podaż kaloryczna w stosunku do zapotrzebowania organizmu na kalorie. Taka sytuacja ma zazwyczaj miejsce w przypadku osób bardzo aktywnych ruchowo np. wykonujących ciężkie prace fizyczne bądź intensywnie ćwiczących w czasie wolnym. Osoby będące w takiej sytuacji najczęściej są przekonane, iż jedzą wystarczająco dużo, w rzeczywistości po przeanalizowaniu ich jadłospisu okazuje się, że porcje są niewielkie bądź o bardzo niskiej kaloryczności. 

Zmagając się ze zbyt niską masą ciała przed długi czas, warto wykonać odpowiednie badania, gdyż pojawienie się niedowagi może wynikać z występowania różnych chorób zakaźnych, metabolicznych, nowotworowych czy pasożytniczych. Przyczynami niedowagi mogą być również wszelkie zaburzenia endokrynologiczne, anoreksja i bulimia oraz zaburzenia wchłaniania pokarmów.  

Kolejnym powodem występowania niedowagi może być przewlekły stres, który wycieńcza organizm i dodatkowo znacząco zmniejsza uczucie głodu i apetyt. Ponadto warto również zwrócić uwagę na higienę snu. Nieodpowiednia ilość czasu poświęcona na sen oraz nieprzestrzeganie podstawowych zasad higieny snu, skutkują poważnymi zaburzeniami procesów trawiennych oraz przemiany materii.    

Jakie są skutki długotrwałej niedowagi? 

Długotrwała niedowaga pomimo, iż wydaje się względnie niegroźna, porównując do nadwagi czy otyłości, również wiąże się z poważnymi komplikacjami zdrowotnymi.  

Zbyt niska masa ciała, utrzymująca się przed długi czas może prowadzić do niedoborów niektórych składników odżywczych. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.  

Niewystarczające ilości substancji mineralnych sprzyjają rozwojowi wielu chorób. Dla przykładu można wymienić wapń czy żelazo: w przypadku pierwszego składnika, utrzymanie zdrowych i silnych kości jest niemożliwe, ponadto zwiększa się ryzyko wystąpienia osteoporozy w przyszłości. Natomiast niedobór żelaza powoduje anemię oraz niedokrwistość, które objawiają się ciągłym zmęczeniem, ospałością i brakiem energii. Na niedobory innych składników mineralnych, mogą również wskazywać: zwiększone wypadanie włosów, nadmierna łamliwość paznokci oraz znaczne pogorszenie kondycji skóry.  

Do kolejnych skutków długotrwałej niedowagi zalicza się również osłabioną odporność. Układ immunologiczny nie funkcjonuje poprawnie, w związku z czym organizm stale narażony jest na różnego rodzaju infekcje i przeziębienia.  

Niedostateczna waga ciała wykazuje także szczególnie niekorzystny wpływ względem kobiet. Zaburzona gospodarka hormonalna, spowodowana niedowagą, objawia się rozregulowaniem cyklu menstruacyjnego, a w skrajnych przypadkach nawet całkowitym zatrzymaniem miesiączki. Taka sytuacja stwarza również wiele problemów związanych z zajściem w ciążę oraz jej utrzymaniem. 

Jak zdrowo i skutecznie przytyć, mając niedowagę? 

W przypadku, gdy przyczyną zbyt niskiej masy ciała nie są stany chorobowe, a nieodpowiedni sposób żywienia, należy wprowadzić zmiany w dotychczasowej diecie. Odpowiednio zbilansowana oraz dostosowana do indywidualnych potrzeb dieta jest kluczowa w osiągnięciu prawidłowej masy ciała.  

Zdrowe tycie 

Niezmiernie ważne jest, by przytyć w sposób prawidłowy, czyli zdrowy. Należy zatem za wszelką cenę unikać wysokoprzetworzonych, tłustych, pełnych szkodliwych cukrów produktów oraz dań typu fast food. Owszem, są one bardzo wysokokaloryczne i powodują szybki przyrost masy, lecz w większości przypadków zawierają jedynie puste, nic nieznaczące kalorie. Taki sposób odżywiania generuje znacznie więcej problemów w postaci np. podwyższonego poziomu cholesterolu czy insulinooporności niż pożytku. 

Zdrowe i racjonalne tycie powinno następować stopniowo, poprzez zwiększenie dotychczasowej liczby kalorii spożywanych w ciągu doby.   

Regularne spożywanie posiłków 

Podobnie jak w przypadku diet odchudzających, dieta na zwiększenie masy ciała zakłada spożywanie posiłków w regularnych odstępach czasowych. Jest to ważne z tego względu, iż taka metoda pozwala na odpowiednie uregulowanie procesów trawiennych. W związku, iż dieta ma na celu przybranie na wadze i osiąga dużą kaloryczność, posiłki mogą być rozłożone nawet na 6-8 na dobę. 

Zdrowe podjadanie 

Pomiędzy podstawowymi posiłkami często należy sięgać po wartościowe przekąski. Dobrymi produktami na podjadanie są przede wszystkim różnego rodzaju orzechy (włoskie, laskowe, makadamia, nerkowca, ziemne) oraz nasiona (słonecznika, chia, siemię lniane). Warto również jako przekąski wprowadzić do jadłospisu banany, suszone owoce (śliwki, daktyle, figi, morele) i ciemną czekoladę. 

Zwiększenie ilości produktów o wysokiej gęstości energetycznej 

W celu zwiększenia gęstości kalorycznej danych potraw, należy dodawać do nich produkty wysokokaloryczne np. oliwę z oliwek, miód, tłuste produkty mleczne, pestki, masło orzechowe, awokado oraz nasiona roślin strączkowych. 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *