Dieta MIND czyli sposób na długie życie


Nazwa diety MIND bezwzględnie kojarzona jest z mózgiem. Nie bez powodu, gdyż jest to sposób odżywiania, którego celem jest usprawnienie pracy układu nerwowego. Powstała głównie po to, aby uchronić osoby potencjalnie znajdujące się w grupie ryzyka przed chorobą Alzheimera. Dieta MIND działa prozdrowotnie nie tylko na umysł, lecz na inne układy, wspierając funkcjonowanie całego organizmu. Uznawana jest za jedną z lepszych metod odżywiania, przeciwdziałającą rozwojowi chorób cywilizacyjnych.

dieta mind - zdjęcie podglądowe

Na czym polega dieta MIND?

dieta mind i posiłek z rybą

Dieta MIND stanowi tak naprawdę połączenie dwóch wysoce prozdrowotnych diet, a mianowicie diety śródziemnomorskiej i diety DASH. Dzięki takiemu połączeniu jest ona mocnym wsparciem także dla pracy serca. Dieta MIND pozwala znacząco zmniejszyć ryzyko rozwoju chorób o podłożu neurodegeneracyjnym. Polega ona głównie na przyjmowaniu produktów, które korzystnie wpływają na pracę mózgu. Główne zasady tego rodzaju odżywiania są dosyć proste i nie stanowią problemów, także po zakończeniu jej stosowania. Jednym z głównym celów jest brak zastosowania konkretnych restrykcji wobec spożywanego pożywienia. Dieta MIND skupia uwagę osób na pewnych grupach produktów, zmniejszając ilość tych, które akurat są mniej zalecane do utrzymania zdrowia układu nerwowego. MIND zakłada konieczność przyjmowania tych produktów, które bogate są w witaminy C, E i z grupy B. Niezmiernie ważna są także antyoksydanty oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, które wpływają na wydajną pracę obszarów mózgowych. Czym dieta MIND różni się od pozostałych? Zwraca ona uwagę na warzywa zielone, których w jadłospisie powinno być najwięcej.  

Dieta MIND menu

dieta mind - sałatka

Menu MIND jest mocno rozbudowane o grupę warzyw zielonych, choć nie tylko. Stanowią one absolutne minimum. Jak wygląda jadłospis diety MIND? Dominują w niej: szpinak, sałata, brokuł. Składniki te powinny znaleźć się w 6 porcjach na tydzień. Innymi ważnymi elementami diety są pozostałe warzywa i orzechy, który muszą znaleźć się w co najmniej 4 porcjach na tydzień. Owoce jagodowe to niezbędniki diety, które działają przeciw chorobom nowotworowym. Zdecydowana ich większość zawiera cenne antyoksydanty, które hamują rozwój komórek rakowych, a w tym także Alzheimera. Pomimo znaczącej ilości roślin strączkowych i warzyw, w diecie nie powinno zabraknąć mięsa. Najlepiej sięgać po drób. Ryby to najważniejszy substytut kwasów omega-3. Należy je jeść przynajmniej raz w tygodniu. Warto również pamiętać o produktach pełnoziarnistych oraz oliwie z oliwek, która powinna stanowić podstawowy tłuszcz do przyrządzania niemal wszystkim potraw. Co ciekawe, dieta MIND zaleca wypijanie kieliszka wina dziennie.  Czego nie zawiera menu MIND? Ten specyficzny sposób odżywiania zaleca stopniową rezygnację z czerwonego mięsa i przetworów z niego wykonywanych. Masło i margaryna może być stosowana, lecz z umiarem, mniej niż łyżka stołowa dziennie. Dieta MIND jest bardziej rygorystyczna dla tych, którzy spożywają duże ilości nabiału. W tym przypadku ser może być spożywany wyłącznie raz na tydzień. Wypieki i słodycze powinny zostać zredukowane do kilku porcji na tydzień, zaś fast foody i produkty smażone, niemal do zera. Warzywa i rośliny strączkowe w diecie MIND, o ile to możliwe, powinny być spożywane na surowo. Dlaczego? Tak konsumowane produkty zawierają znacznie większe ilości przeciwutleniaczy. W przypadku jeśli spożywanie surowych warzyw nie jest dobre dla układu trawiennego, zaleca się przyswajanie ich w formie gotowanej. Jeśli chodzi o lampkę wina, jest ona zalecana głównie przez badaczy, którzy twierdzą, że wypijanie niewielkiej ilości wpływa lepiej na pracę mózgu.

Dieta MIND dla kogo

Dieta MIND może być stosowana tak naprawdę przez każdą osobę, która chce zadbać o zdrowie nie tylko fizyczne, lecz przede wszystkim psychiczne. Wdrożenie tego sposobu odżywiania przez większą część życia faktycznie pozwala całkowicie wyeliminować ryzyko rozwoju chorób związanych z układem nerwowym. Dzięki tej diecie można zapobiec nieodwracalnym zmianom w organizmie, które często pojawiają się właśnie przez niewłaściwe odżywianie. Dla kogo jest polecana? Szczególnie zalecana jest dzieciom i osobom młodym, gdyż pozwala na większą stymulację obszarów mózgowych. Dieta MIND sprawdzi się także w przypadku osób pracujących umysłowo, którzy na co dzień eksploatują swój mózg silniej niż inne osoby, wykonujące pracę. Jak się okazuje, badania przeprowadzone wśród starszej grupie osób pokazują, że nawet w wieku powyżej 65 r. ż możliwe jest uzyskanie zadowalających efektów diety. Zaletą diety MIND jest to, że nie narzuca konkretnych wyliczonych posiłków, a sprawność intelektualną można uzyskać na każdym etapie rozwoju. Dobrze opracowana diety, skonsultowana z lekarzem może być także stosowana przez kobiety w ciąży, czy wegetarian. Świadomość istnienia diety MIND pokazuje, że każdego roku zwiększa się ilość źródeł, które proponują nowe przepisy zgodnie z głównymi zaleceniami diety.

bibliografia:
https://www.doz.pl/czytelnia/a15307-Dieta_MIND__zalozenia_efekty_przykladowy_jadlospis
https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-mind-zasady-przykladowy-jadlospis-aa-usAM-q8CA-iFne.html
https://drmax.pl/blog-porady/dieta-mind-przepis-na-zdrowe-sniadanie/
https://stronazdrowia.pl/dieta-mind-sposob-na-sprawny-mozg-i-ochrone-przed-choroba-alzheimera-jadlospis-produkty-zasady-i-efekty-stosowania-diety-mind/ar/c14-14465935

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *