Dieta białkowa – wskazówki jak się odżywiać, aby mądrze schudnąć

dieta białkowa - zdjęcie główne

Diet na odchudzanie jest naprawdę wiele, jednak znaczna ich część jest zbyt rygorystyczna dla odchudzających. Dieta białkowa to rodzaj odżywiania, który zmienia się stopniowo wraz z preferencjami osoby i jej organizmu. Ma ona w głównej mierze polegać na tym, aby nie odczuwać głodu. Zdaniem wielu dietetyków, to właśnie dieta białkowa pozwala uniknąć efektu jo-jo. Na czym polega dieta białkowa? Co jeść, a czego unikać? 

Co to jest dieta białkowa?

Jak się okazuje, nie istnieje jeden przepis na idealną dietę białkową. Taki rodzaj odżywiania można nazwać gotowym planem dietetycznym, którego celem jest zapewnienie większej ilości białka. W przypadku diety wysokobiałkowej białko powinno stanowić powyżej 20% kaloryczności planu żywieniowego. Menu w diecie białkowej zwiększa udział białka, przy obniżeniu ilości węglowodanów oraz tłuszczu. Zazwyczaj proporcje rozkładają się następująco: 30% białka, 40% węglowodanów i do 30% tłuszczów. Wśród najczęściej
wymienianych diet białkowych można zaliczyć:

  • dietę Dukana – składa się z kilku etapów, pozwala uniknąć efektu jo-jo. W przypadku tej diety zaleca się jedzenie ryb, które są świetnym źródłem kwasów omega-3. Jeszcze do niedawna dieta Dukana była uważana za najbardziej popularną wśród gwiazd.
  • dietę Paleo – nazywana również dietą paleolityczną, która bazuje na naturalnych produktach i nieprzetworzonej żywności. Uchodzi za rodzaj odżywiania, który wspiera profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Polega na spożywaniu tego, co dawniej można było samemu upolować, złowić czy zerwać z drzewa. Nie jest to dieta dla wegetarian czy wegan. 
  • dietę MIND – sposób odżywiania, którego celem jest poprawa funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Stanowi ona połączenie diety DASH i diety śródziemnomorskiej, które uznawane są za najzdrowsze. W tej diecie należy ograniczyć mięso, masło, margarynę, ser, wypieki i słodycze oraz produkty smażone. 

Dieta białkowa – co jeść

dieta białkowa - co jeść

Posiłki w diecie białkowej są przygotowywane z niemałą dokładnością. Uważa się, że dobra dieta białkowa ma co najmniej kilka etapów. Pierwsza z nich powinna trwać do pięciu dni. Pozwala jeść wyłącznie produkty białkowe, takie jak: jaja, jogurty, kurczaka, lekkie owoce morza. Odradza się jedzenia pieczywa, nawet pełnoziarnistego. Drugi etap diety białkowej polega na odstawieniu ziemniaków, ryżu czy kasz. Nie należy także spożywać warzyw strączkowych, ani żadnego tłuszczu. Trzeci etap pozwala na spożywanie owoców, jednak z wyjątkiem bananów, czereśni, wiśni czy winogron. W tej fazie można już przygotowywać posiłki z wykorzystaniem chleba pełnoziarnistego czy sera żółtego. Można także stopniowo dodawać tłuszcz, lecz z umiarem. Czwarta, ostatnia faza diety białkowej polega na jedzeniu wszystkiego, z zachowaniem zdrowego rozsądku. Odstawienie żywności wysoko przetworzonej oraz używek to absolutna podstawa, do uzyskania długotrwałych efektów.

Dieta białkowa dla kogo. Przeciwwskazania

dieta białkowa - sport

Dieta białkowa zalecana jest wyłącznie osobom zdrowym, które posiadają prawidłowe wyniki morfologii. Warto pamiętać, że ten rodzaj odżywiania jest drastyczny dla organizmu, dlatego przejście na dietę warto skonsultować z lekarzem bądź dietetykiem. Dieta oparta o dużą wartość białka szczególnie polecana jest sportowcom, którzy uprawiają sporty siłowe. Na taką dietę mogą się również przerzucić osoby, które na co dzień prowadzą aktywny tryb życia i regularnie ćwiczą. Dzięki takiemu odżywianiu możliwe jest szybsze wypracowanie mięśni oraz spalenie zbędnych tłuszczy. Zdecydowanie nie jest to dieta dla osób starszych oraz tych, które często borykają się z kontuzjami. Warto mieć świadomość, że dieta białkowa może obciążać nerki. 

Dieta wysokobiałkowa choroby

Dieta wysokobiałkowa może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia organizmu. Nieprawidłowe lub niewłaściwe stosowanie diety wysokobiałkowej może doprowadzić do wystąpienia problemów z funkcjonowaniem nerek, zwiększeniem ryzyka zachorowalności na raka, wystąpienia problemów trawiennych. Dieta białkowa może także doprowadzić do niedoborów składników odżywczych, czy witamin i minerałów. Spożywanie znacznej ilości mięsa, przy jednoczesnym unikaniu nabiału może szybciej doprowadzić do osteoporozy. Zbyt duża ilość jajek i koktajli białkowych może obciążyć enzymy trawienne, co skutkuje niestrawnościami i nudnościami. Duże ilości białka uczestniczą w przekształcaniu się tłuszczu i białka w azot. Pierwiastek ten mocno obciąża nerki i powoduje zwiększanie się ilości wytwarzanego kwasu moczowego, który może doprowadzić do powstawania kryształków kwasu moczowego, a w dalszej kolejności do dny moczanowej. Przeciwwskazaniem do diety białkowej jest siedzący tryb życia, zaburzenia metaboliczne, czy podwyższony poziom cholesterolu. Warto pamiętać, że wszelkie diety wysokobiałkowe są popularne wśród osób, które chcą gwałtownie schudnąć. Nieodpowiedzialne chudnięcie może szybciej doprowadzić do ponownego przyrostu masy ciała.

bibliografia:

https://www.chillizet.pl/Zdrowie/Dieta-i-odchudzanie/Dieta-wysokobialkowa-dla-kogo-produkty-efekty-wady-protein-8037
https://zdrowie.wprost.pl/odzywianie/diety/10248717/dieta-wysokobialkowa-ma-swoje-wady-sprawdz-co-moze-ci-grozic.html pr=10248359&pri=8
https://www.hellozdrowie.pl/dieta-bialkowa-dla-kogo-jest-przeznaczona/
https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-mind-zasady-przykladowy-jadlospis-aa-usAM-q8CA-iFne.html
https://zywienie.abczdrowie.pl/dieta-bialkowa

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *