Dieta a trądzik pospolity

trądzik pospolity - zdjęcie cery

Wbrew powszechnie panującej opinii, trądzik pospolity nie należy jedynie do problemów typowo młodzieńczych – nierzadko dotyka także osoby w wieku dojrzałym. Niewielu zdaje sobie sprawę z faktu, iż dieta wywiera ogromny wpływ na kondycję skóry. Trądzik jest efektem procesów oczyszczania organizmu ze szkodliwych produktów przemiany materii. Jego objawy nasilają się jeszcze bardziej w przypadku nieodpowiednio skomponowanej diety. Źle zbilansowany jadłospis sprawia, że gruczoły łojowe zawarte w skórze pobudzone są do nadmiernego produkowania sebum, blokując w ten sposób ujścia porów. Skóra pełna jest zanieczyszczeń oraz łoju. W efekcie staje się bardziej podatna na stany zapalne oraz zmiany trądzikowe.

Czym właściwie jest trądzik?

Trądzik pospolity jest przewlekłą chorobą spowodowaną nieprawidłową pracą gruczołów łojowych oraz ujść mieszków włosowych. Występuje przede wszystkim w obrębie miejsc, gdzie gruczoły zlokalizowane są najliczniej tj. skóra twarzy, pleców oraz ramion. Charakterystycznymi objawami trądziku są zmiany zapalne, otwarte oraz zamknięte zaskórniki, grudki, krostki, a także cysty i torbiele zawierające wydzielinę ropną. Zdarza się, że bardzo rozległe zmiany skórne pozostawiają po sobie blizny.

Czego należy unikać podczas trądziku?

Warto wiedzieć, iż dieta jako czynnik środowiskowy w znacznym stopniu determinuje przebieg oraz nasilenie stopnia trądziku. Najnowsze badania wykazały, że dieta bogata w tłuszcze wysokoprzetworzone oraz produkty o wysokim indeksie glikemicznym nasilają objawy chorobowe. Należy spożywać dania lekkostrawne, zawierające wiele korzystnych dla organizmu substancji odżywczych, by wspomóc go w oczyszczaniu z toksyn.

Produkty wysokoprzetworzone

trądzik pospolity - jedzenie wysokoprzetyworzone

Dieta mająca na celu złagodzenie objawów trądziku nie należy do szczególnie elastycznych i wymaga rezygnacji z wielu produktów. Bardzo ważne jest, aby z codziennego jadłospisu wykluczyć dania wysokoprzetworzone. Zawierają one sztuczne barwniki, zagęstniki oraz konserwanty, a także duże ilości cukrów, soli, tłuszczów oraz wzmacniaczy smaku. W związku z tym żywność z długim terminem ważności, kolorowe napoje, słodkie oraz słone przekąski najczęściej zawierają mnóstwo szkodliwych substancji i nie stanowią dobrego wyboru dietetycznego. Dodatkowo należy również zrezygnować z dań typu fast food.

Węglowodany oraz wysoki indeks glikemiczny

Niekorzystny wpływ na skórę trądzikową wykazuje częste oraz nadmierne spożywanie produktów zawierających duże ilości węglowodanów. Najczęściej charakteryzują się one wysokim indeksem glikemicznym. Spożywanie takich produktów powoduje nasilenie przykrych dolegliwości idące w parze z chorobą.

Sól i ostre przyprawy

trądzik pospolity - ostre przyprawy

Spożywanie dużych ilości soli znacząco zaostrza objawy wiążące się występowaniem trądziku. Powoduje ona zatrzymywanie wody w organizmie, a w efekcie utrudnione usuwanie toksyn oraz zbędnych produktów przemiany materii z organizmu. Należy ograniczyć do minimum obecność soli w potrawach, a zamiast niej postawić na przyprawy i zioła. Jednakże należy mieć na uwadze, iż nie mogą to być ostre przyprawy, które również są niewskazane przy skórze trądzikowej.

Produkty mleczne

Produkty mleczne stanowią w tym wypadku kwestię nieco kontrowersyjną. Z jednej strony duże spożycie mleka prowadzi do zwiększonej produkcji insuliny, a produkty mleczne niekiedy stanowią źródło substancji hormonalnych. Ponadto zawarte w mleku aminokwasy powodują zwiększoną produkcję sebum. Wszystko to niekorzystnie wpływa na skórę trądzikową oraz pogarsza jej stan.

Z drugiej jednak strony spożywanie jogurtów pozytywnie wpływa na skórę i łagodzi dolegliwości chorobowe. Zawarte w jogurtach bakterie Lactobacillus oraz laktoferyna wpływają na redukcję trójglicerydów w skórze, co skutkuje zmniejszeniem ilości wydzielanego łoju. W konsekwencji zmniejsza i wycisza objawy trądziku.

Co powinna zawierać dieta przy skórze trądzikowej?

Dieta wspomagająca prawidłowe funkcjonowanie skóry zmagającej się z trądzikiem powinna być przede wszystkim lekkostrawna oraz obfita w produkty pochodzenia naturalnego. Ważne jest by spożywane produkty stanowiły źródło wielu substancji odżywczych, pomocnych w walce z chorobą.

Dieta przeciwtrądzikowa składa się głównie ze świeżych owoców i warzyw, chudego mięsa, jaj, ryb oraz pieczywa pełnoziarnistego. Dania powinny być przygotowywane na parze lub w piekarniku, zamiast smażone w oleju. Zwykły olej roślinny należy zastąpić olejami bogatszymi w substancje aktywne np. oliwą z oliwek lub olejem lnianym. Duże znaczenie w walce z trądzikiem wykazuje również woda. Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwala na sprawne usuwanie toksyn z układu.

trądzik pospolity - szpinak

Karotenoidy

Szczególną uwagę należy poświęcić grupie związków, jakimi są karotenoidy. Wykazują silne właściwości antyoksydacyjne wobec reaktywnych form tlenu. Wolne rodniki odpowiedzialne są za wiele chorób przewlekłych. Karotenoidy znajdują się w dużych ilościach w pomidorach, brokułach, marchwi, papryce czerwonej, boćwinie, szpinaku oraz szczawiu.

Witamina E

Pomocne w walce z trądzikiem są także oleje roślinne, migdały, orzechy laskowe oraz pełnoziarniste produkty zbożowe. Obfitują one w duże ilości witaminy E, która przyspiesza procesy gojenia ran oraz korzystnie wpływa na ogólny wygląd skóry.

trądzik pospolity - ryby

Cynk

Nie należy również lekceważyć korzystnego działania minerału, jakim jest cynk. Reguluje wydzielanie łoju, bierze udział w syntezie oraz metabolizmie kolagenu, a także wspomaga procesy regeneracyjne skóry. Źródłami cynku są jaja, nasiona słonecznika, pestki dynia, kiełki pszenne oraz ryby.

Kwasy tłuszczowe

Kolejną niezmiernie ważną w walce z trądzikiem grupą składników odżywczych są kwasy tłuszczowe Omega-3 oraz Omega-6. Produkty bogate w te związki wspomagają leczenie zmian trądzikowych. Ich źródłem są głównie tłuste ryby, olej lniany, orzechy włoskie, nasiona chia oraz siemię lniane.

Przeczytaj także:
Dieta chroniąca przed fotostarzeniem się skóry

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *