CRM w gastronomii? Czyli systemy informatyczne w branży

Dziś CRM w gastronomii to narzędzie, bez którego trudno sobie wyobrazić prowadzenie nawet małego biznesu. To zarówno duże udogodnienie, jak również kolosalna oszczędność czasu i pieniędzy, ale też optymalizowanie wszystkich procesów. Sprawdź, które systemy IT w zarządzaniu gastronomią będzie dla Ciebie najlepsze. 

CRM w gastronomii

To praktyczne narzędzie, które znacząco wpłynie na poprawienie jakości kontaktów z nabywcami. Dzięki niemu będziesz mógł znacznie łatwiej i szybciej budować pozytywne relacje z gośćmi Twojego lokalu. 

Jak to możliwe? Bardzo prosto, bo CRM w gastronomii to swoista baza danych na temat odwiedzających Twój lokal. Bez problemu posortujesz zebrane informacje, uszeregujesz je w pożądany przez Ciebie sposób. Daje Ci to pełny obraz preferencji odwiedzających (np. ulubione dania, sposoby płatności etc.). Co możesz później wykorzystać. Wyobraź sobie, że do Twojego bistro przychodzi stały klient. Nie tylko możesz od razu zaproponować mu jego potrawę, dzięki czemu oszczędzi czas, ale również po posiłku podejść z terminalem, jeśli wiesz, że zazwyczaj płaci kartą.  System sprawdzi się w działaniach marketingowych, umożliwiając np. wysyłkę spersonalizowanych newsletterów, co zwiększy ich otwieralność. 

To także świetne rozwiązanie dla firmy cateringowej. Dzięki niemu będziesz mógł powiadomić mailem lub smsem klientów o kończących się zamówieniach, a także zaplanować optymalną trasę dostaw dla swoich kierowców, co skróci czas przejazdu i pozwoli Ci oszczędzić paliwo. System może zawierać oceny poszczególnych zestawów cateringowych, co umożliwi ulepszenie poszczególnych dań lub wycofanie części z nich z oferty. 

CRM w gastronomii może być także swoistą skarbnicą przepisów i inspiracji do tworzenia posiłków i urozmaicenia zestawów, by klienci nie czuli monotonii i nie znudzili się ciągle tymi samymi potrawami. 

Jednak CRM to nie tylko relacje z odbiorcami. Z powodzeniem będziesz mógł także delegować zadania swoim pracownikom, ustalać harmonogram ich relacji i monitorować bieżącą realizację. Co pozytywnie powinno wpłynąć na efektywność Twojej ekipy. 

Pomoże Ci również od strony finansowej. Dzięki określonym modułom będziesz mógł policzyć foodcost, co sprawi, że będziesz wiedział, które produkty generują największe koszty i jak możesz je optymalizować oraz tworzyć listy zakupowe wraz z informacjami o dostawcach, a także drukować etykiety na pudełka. 

Kolejne zalety CRM to tworzenie raportów pozwalających na ocenę podejmowanych działań, usprawnienie procesów sprzedaży, a co za tym idzie znacząca poprawa wyników finansowych firmy. Plusem jest również to, że zanim zdecydujesz się na zakup masz możliwość wypróbowania darmowego CRM lub w ogóle skłonić się ku któremuś z bezpłatnych, choć ograniczonych rozwiązań dostępnych w Internecie. 

crm w gastronomii

Warto zwrócić uwagę, że gotowe oprogramowanie CRM w gastronomii to nie tylko same dobrodziejstwa. Taka propozycja z reguły nie będzie dostosowana do Twoich potrzeb. Nie będziesz mógł jej dowolnie modyfikować (np. przez dodanie kolejnych funkcji) czy rozbudować w przyszłości. 

System ERP w działalności gastronomicznej

ERP, czyli enterprise resource planning, co można przetłumaczyć jako planowanie zasobów przedsiębiorstwa, to prawdziwy informatyczny kombajn. Program RRP integruje w jednym miejscu wszystkie informacje z każdego dowolnego obszaru funkcjonowania firmy. Dzięki niemu Ty i Twoi pracownicy na bieżąco macie dostęp do danych dotyczących stanów magazynowych, logistyki, kadr, klientów czy księgowości. 

Śledzenie stanów magazynowych w gastronomii to podstawa. Dzięki systemowi masz stały wgląd w to, co znajduje się w magazynie, które produkty należy uzupełnić, ile określonych artykułów pobrano do kuchni. Co nie tylko usprawnia pracę, ale też zapobiega ewentualnym kradzieżom. Program umożliwia także tworzenie dokumentów magazynowych, ich wysyłkę do poszczególnych osób w firmie i grupowanie w określone zbiory ułatwiające ich późniejszą analizę, co może być przydatne np. dla księgowości.  

Rozwiązanie to może być wyposażone w moduł odpowiedzialny za dostawy, co znacznie usprawni proces zarządzania łańcuchem dostaw. Zapewnia szybkie generowanie zamówień z różnych działów i ich wysyłkę do konkretnych dostawców. Np. kuchnia będzie mogła łatwo wygenerować zamówienie na warzywa i przesłać do dostawcy, co skróci czas zakupu. 

Jeśli prowadzisz lokal system wspomoże pracę Twoich kelnerów poprzez moduł składania zamówień wraz z przypisanym numerem stolika, dzięki czemu wszyscy goście otrzymają swoje dania w tym samym czasie. Program może wskazać obsłudze także takie informacje jak to czy stolik jest już przygotowany, ewentualny czas oczekiwania. 

ERP usprawni także cały proces zarządzania firmą. Możliwość tworzenia dowolnych raportów (np. sprzedaży) da Ci szczegółowy wgląd w wyniki Twojej firmy. Dodatkowo z jego pomocą będziesz mógł przygotować sprawozdania finansowe, zestawienia przychodów i kosztów czy tworzyć prognozy zysków. 

Zalety ERP to przede wszystkim usprawnienie procesów i wymiany informacji wewnątrz firmy, co wpływa na efektywniejszą współpracę między poszczególnymi działami. 

Niestety, ERP ma także swoje minusy. Główną bolączką jest długość wdrożenia. Przygotowanie dedykowanego systemu zajmuje sporo czasu. CRM w gastronomii to narzędzie stosunkowo tanie, ERP to jednak znacznie większe koszty, które musisz ponieść niż w przypadku prostego CRM-a. 

Gastronomiczny program POS 

To idealny sposób na skuteczne zarządzanie małą gastronomią. Jeśli chcesz szybciej obsługiwać gości, mieć kontrolę nad stanem magazynów, przyjmować każdy rodzaj płatności i wiedzieć, które dania cieszą się największą popularnością. To zdecydowanie warto zainwestować w to rozwiązanie. 

Oprogramowanie możesz rozbudować o dodatkowe moduły, dopasowane do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Jeśli oferujesz potrawy na dowóz, to z zastosowaniem tego narzędzia będziesz mógł kontrolować pracę kierowców czy planować trasy.

POS umożliwi Ci również organizowanie pracy podległego zespołu, wyliczenie wynagrodzeń i zliczanie czasu pracy. 

Dzięki temu rozwiązaniu będziesz mógł tworzyć faktury, raporty sprzedażowe, statystyki odwiedzin. To wszystko może przełożyć się na sprawniejsze działanie Twojej firmy i np. planowanie zakupów czy zwiększenie liczby pracowników w poszczególnych godzinach, jeśli wiesz, że Twój lokal jest wtedy szczególnie odwiedzany.

crm w gastronomii

W system wbudowany jest w kalendarz rezerwacji, co pozwala na bieżąco monitorować obłożenie i usprawnia proces zamówienia stolika. Pracownicy nie muszą już wertować papierowego kalendarza. Wyposażenie kelnerów w tablety podpięte pod ten program  przyspiesza proces realizacji zamówienia. Lista dań jest przesyłana bezpośrednio do kuchni tuż po złożeniu zamówienia, co skraca czas oczekiwania gości. Co więcej, obsługa może dodać dowolny komentarz (np. klient chce zrezygnować z konkretnego dodatku, który występuje w zamówionej potrawie).

Oprogramowanie może być uzupełnione o funkcję rabatów, którą bez problemu przypiszesz do swoich stałych klientów. Zniżka zostanie automatycznie dodana do rachunku. Narzędzie archiwizuje wszystkie transakcje i ułatwia przeprowadzenie inwentaryzacji. 

Zalety POS to m.in. oszczędność czasu Twojego i kupujących oraz oszczędność pieniędzy, dzięki temu, że na bieżąco możesz monitorować stan zapasów i racjonalnie zamawiać towar do swojego lokalu. Ponadto umiejscowiony jest w chmurze, co sprawia, że masz do niego stały dostęp. Ogromną korzyścią jest wyeliminowanie błędów związanych z zamówieniami i mobilność. Do programu możesz zalogować się z dowolnego urządzenia.

Te i wiele innych funkcji posiada GoPOS (https://gopos.pl) – kompletne oprogramowanie chmurowe dla gastronomii na systemy Windows oraz Android. Dodatkowo zapewnia integrację z terminalami płatniczymi, dzięki czemu procesowanie płatności jest o wiele szybsze i wygodniejsze. Zamknięcie rachunku w systemie sprzedaży przy płatności kartą pozwala na automatyczne wyświetlenie kwoty na terminalu. Natomiast w przypadku rozszerzenia swojej działalności na zamówienia online warto rozważyć własny sklep. Można skorzystać z dedykowanej aplikacji, jaką jest GoOrder (https://goorder.pl). Jest ona w pełni zintegrowana z wspomnianym POSem. 

Podsumowanie

Systemy IT dla gastronomii to rozwiązanie, z którego należy skorzystać. Pozwolą Ci zapanować nad każdym aspektem funkcjonowania oszczędzą czas i pieniądze. Dzięki nim zbudujesz lepsze i wartościowsze relacje z klientami, zwiększysz skuteczność podejmowanych dotąd działań marketingowych i zapanujesz nad odpowiednim przepływem informacji wewnątrz organizacji. 

Procesy w firmie będą przebiegały szybciej, dzięki lepszej organizacji pracy personelu. Co więcej, będziesz miał pełny wgląd w wyniki finansowe przedsiębiorstwa.

Jak wybrać dobre oprogramowanie? Przede wszystkim musi być intuicyjne w obsłudze. Jego zrozumienie i poznanie wszystkich funkcjonalności nie powinno zajmować zbyt wiele czasu. Ponadto liczy się szybkość wdrożenia, a także możliwość dopasowania do indywidualnych potrzeb. Dlatego zastanów się, czy CRM w gastronomii o Twoim profilu będzie idealny, czy może nie lepiej zapłacić więcej i stworzyć dedykowane narzędzie, które idealnie odpowie na Twoje oczekiwania, czy korzystać z gotowych produktów.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *