Co jeść, aby mieć lśniące włosy oraz mocne paznokcie?

Zdrowe włosy i paznokcie - zdjęcie kobiety

Chyba nie ma kobiety na świecie, która nie pragnęłaby lśniących, gęstych, pięknie prezentujących się włosów oraz mocnych paznokci. Należy zatem wiedzieć, że każda zmiana w wyglądzie zewnętrznym jest obiciem tego, co dzieje się we wnętrzu organizmu. Chcąc osiągnąć spektakularne efekty w zakresie wyglądu włosów oraz kondycji paznokci należy przyjrzeć się swojej dotychczasowej diecie. Bez odpowiednich ilości składników odżywczych paznokcie stają się kruche i łamliwe, a pozbawione blasku włosy są osłabione i wypadają.

Wszystko zaczyna się w środku organizmu

Oczywistym jest, iż nieprawidłowo zbilansowana dieta oraz złe nawyki żywieniowe negatywnie wpływają na stan zdrowia organizmu. Jednak niewiele z nas zdaje sobie sprawę z faktu, że dieta wykazuje realny wpływ na wygląd włosów oraz paznokci. Każda ich zmiana na niekorzyść jest sygnałem ze strony organizmu, że coś jest nie w porządku. Łamliwe paznokcie czy wypadające włosy są przekazem, który mówi, że brakuje odpowiednich składników odżywczych. Dieta pozwalająca cieszyć się pięknym ciałem oraz nienagannym zdrowiem musi być urozmaicona oraz odpowiednio dostosowana do organizmu.

Z czego zbudowane są włosy i paznokcie?

Zdrowe włosy i paznokcie - zdjęcie włosów

Przydatki skóry, jakimi są włosy oraz paznokcie bezwzględnie potrzebują odpowiednich materiałów budulcowych dostarczanych wraz z dietą. Komórki macierzyste, ulegające przekształceniom oraz licznym podziałom, umożliwiają wzrost łodygi włosa i płytki paznokcia. Macierz komórkowa zdolna jest do zmiany w konkretnie wyspecjalizowane komórki potomne, które w późniejszym czasie pełnią rolę budulcową przydatków. Wytworzone w ten sposób białko budulcowe, jakim jest keratyna, metabolizuje dostarczane składniki odżywcze, powodując przyrost włosów oraz paznokci.

Keratyna natomiast zbudowana jest z aminokwasów siarkowych, które muszą być dostarczane za sprawą diety. W przypadku gdy organizm cierpi z powodu deficytu tychże związków, struktura keratyny zostaje zaburzona, a jej wiązania stają się słabsze. Włosy i paznokcie zbudowane z takiego białka również będą się charakteryzowały gorszą kondycją.

Co jeść, aby cieszyć się dobrym zdrowiem włosów i paznokci?

Chcąc zadbać o odpowiedni wyglądać włosów i paznokci kobiety często sięgają po suplementy diety. Nie ma w tym oczywiście nic złego, jednakże nawet najlepiej dobrane suplementy nie są rozwiązaniem problemu. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, co jemy i wprowadzić do jadłospisu więcej produktów, które wykazują pozytywny wpływ na włosy oraz paznokcie.

Składniki odżywcze wspomagające naturalne piękno:

Biotyna

Znana również pod nazwami witamina H i witamina B7. Reguluje pracę gruczołów łojowych. Wpływa na prawidłowy stan skóry głowy, zapobiegając nadmiernemu przetłuszczaniu się włosów. Wzmacnia również cebulki włosów, dzięki czemu ogranicza ich wypadanie oraz zmniejsza ich łamliwość. Ponadto biotyna wykazuje pozytywny

wpływ na kondycję paznokci. Osłabione i kruche paznokcie stają się mocniejsze i mniej narażone na złamania.

Witamina A

Retinol oraz jego pochodne regulują ilość wydzielanego sebum oraz pobudzają komórki zwane fibroblastami do zwiększonej produkcji kolagenu oraz elastyny. Dzięki temu włosy stają się błyszczące i sprężyste, mniej podatne na uszkodzenia, a ich końcówki nie rozdwajają się.

Cynk

Minerał ten wchodzi w skład wielu enzymów regulujących produkcję białek. Z kolei białka stanowią podstawę budulcową włosów i paznokci. Niedobór cynku w organizmie objawia się nadmiernym wypadaniem włosów a niekiedy nawet łysieniem plackowatym.

Krzem

Kolejny spośród minerałów niezmiernie ważnych w zachowaniu odpowiedniego wyglądu włosów oraz paznokci. Jedną z wielu jego właściwości jest stymulowanie cebulek włosów. Przyspiesza ich wzrost oraz zapobiega łamliwości. Ponadto wzmacnia paznokcie. Jego niedobory powodują kruchość płytki paznokciowej, a także zwiększone wypadanie włosów, spowodowane nieprawidłowym funkcjonowaniem cebulki.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe

NNKT – niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe wykazują korzystny wpływ na Ich niedobór objawia się zaburzoną strukturą włosa. Stają się suche i bardziej łamliwe. Podobnie wpływają na płytkę paznokciową.

Witamina E

Witamina E nazywana również witaminą młodości, wykazuje silne właściwości przeciwstarzeniowe oraz pobudza organizm do procesów regeneracyjnych. Wpływa na ogólną kondycję skóry, włosów oraz paznokci.

zdrowe włosy i paznokcie - warzywa

Jakie produkty zatem spożywać, aby nie narazić się na niedobory tych cennych składników, dbających o zdrowie i piękny wygląd?

  • Owoce i warzywa – powinny zajmować wysoką pozycję w codziennym jadłospisie. Wykazują bogactwo wielu witamin oraz minerałów, potrzebnych do budowy włosów i paznokci.
  • Wodorosty – zawierają duże ilości jodu. Wspomagają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, która wywiera znaczny wpływ na wygląd włosów i paznokci.
  • Surowe kakao – ziarna kakaowca wspomagają procesy odbudowy oraz regeneracji organizmu, zaliczane do produktów superfoods. Zawierają duże zawartości różnych minerałów, w tym ważnego dla włosów i paznokci cynku.
zdrowe włosy i paznokcie - kapusta kiszona
  • Kiszona kapusta – stanowi bogate źródło witamin oraz minerałów. Nadaje włosom połysku i wzmacnia je. Zapobiega rozdwajaniu się końcówkom włosów oraz łamaniu paznokci.
  • Natka pietruszki – duża zawartość substancji aktywnych biologicznie powoduje przyspieszony wzrost włosów i paznokci.
  • Olej kokosowy, nasiona i orzechy – zawierają całą gamę witamin i minerałów, a także niezmiernie ważne dla zachowania promiennego wyglądu NNKT.
zdrowe włosy i paznokcie - chleb pełnoziarnisty
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe (grube kasze, ryż brązowy, otręby, ziemne pieczywo) – dostarczają wiele cennych składników mineralnych oraz witamin. Wykazują wpływ na pigmentację skóry oraz zmniejszenie wypadania i łamliwości włosów.
  • Jogurty – jogurty, ale i także inne produkty mleczne zawierają w sobie duże pokłady wapnia, który jest niezbędny do utrzymania mocnych i zdrowo wyglądających paznokci.
  • Chude mięso, ryby i jaja – są źródłem pełnowartościowego białka – składnika budulcowego włosów oraz paznokci.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *