Alkohol na diecie odchudzającej

Będąc na diecie odchudzającej unika się wielu produktów spożywczych, by osiągnąć zadowalające efekty i wymarzoną sylwetkę. Po całym tygodniu przepełnionym mnóstwem pracy, ćwiczeniami fizycznymi oraz restrykcyjną dietą przychodzi ochota na chwilę relaksu z lampką wina bądź wyjście ze znajomymi na drinka. Czy zatem alkohol na diecie to dobry pomysł? Chcąc zrzucić zbędne kilogramy należy wiedzieć, jak alkohol wpływa na masę ciała i jak pić, by nie zaprzepaścić ciężkiej pracy związanej z dietą odchudzającą.

alkohol na diecie

Jak alkohol wpływa na masę ciała?

Napoje alkoholowe zawierają ogromne ilości pustych kalorii – z reguły nie wykazują one żadnych wartości odżywczych. Alkohol w swoim składzie posiada duże ilości cukrów, które organizm magazynuje w postaci tkanki tłuszczowej. Jest to głównym powodem, dla którego większość dietetyków odradza picie napojów alkoholowych, zwłaszcza będąc na diecie redukcyjnej. 

Kolejnym problemem wiążącym się ze spożywaniem alkoholu, poza wysoką kalorycznością, jest fakt, iż napoje alkoholowe powodują zakłócenia w procesach trawiennych, zwalniają tempo metabolizmu oraz przemiany materii. Alkohol jest traktowany przez organizm człowieka jako toksyna, w związku z tym trawienie pokarmów spada na drugi plan, a w pierwszej kolejności następują procesy metaboliczne alkoholu. W wyniku jego trawienia wytwarzany jest produkt uboczny, jakim jest aldehyd octowy. Wątroba odpowiedzialna jest za jego neutralizację, następują wzmożone procesy diuretyczne, które powodują zwiększone wydalanie wody, a wraz z nią cennych składników mineralnych. Dlatego tak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu, podczas picia alkoholu.

Ponadto alkohol sprzyja podjadaniu, zwiększając apetyt na słone przekąski. Dodatkowo utrata samokontroli, związana ze spożyciem napoju alkoholowego, przekłada się na zwiększoną ilość przyjmowanych przekąsek, a jak wiadomo, zazwyczaj są one wysokoprzetworzone, tłuste i bardzo kaloryczne. Duża ilość takich produktów w połączeniu z niewydolnością trawienną organizmu, skutkuje natychmiastowym zmagazynowaniem tłuszczu. W związku z powyższym, dobrym pomysłem jest przygotowanie zdrowych i lekkich wersji przekąsek, podawanych na spotkaniach towarzyskich. 

Alkohol na diecie – jaki wybrać?

Stosując dietę odchudzającą najlepszym rozwiązaniem jest całkowite ograniczenie alkoholu, jednak zupełna abstynencja nie jest koniecznością. Niewielkie ilości napojów alkoholowych, spożywane okazjonalnie, nie zniweczą pracy oraz postępów związanych z osiągnięciem wymarzonej sylwetki.  

Decydując się na picie napojów alkoholowych należy odpowiednio się przygotować. Przede wszystkim przed planowanym spożywaniem alkoholu warto zjeść pożywny posiłek. Potrawa powinna składać się przede wszystkim z ryb, mięsa lub nabiału, gdyż zawierają one duże ilości białka, do tego konieczna jest porcja węglowodanów złożonych (brązowy ryż, kasza jaglana), zdrowych tłuszczy (orzechy, oliwa z oliwek) oraz odpowiedniej ilości błonnika, znajdującego się w warzywach i owocach. Spożycie tak przygotowanego posiłku pozwoli na opóźnienie wchłaniania i metabolizowania alkoholu. 

Alkohol na diecie – jak działa na organizm?

W trakcie spożywania alkoholu należy również bezwzględnie pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Dobrym pomysłem jest więc wypijanie minimum jednej szklanki wody mineralnej pomiędzy każdym drinkiem. 

Ważne również jest, by następnego ranka przygotować odpowiednie śniadanie, które umożliwi uzupełnienie witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Posiłek może składać się z owsianki, jaj na miękko bądź koktajlu warzywno-owocowego.

Jaki alkohol wybierać, będąc na diecie odchudzającej?

Warto dobrze zastanowić się nad wyborem pitego trunku. Przede wszystkim nie należy pić koktajli na bazie słodkich napojów ani dosładzanych soków czy nektarów. Większość drinków osiąga bardzo wysokie liczby kalorii, w związku z czym lepiej z nich zrezygnować na rzecz wina. Dobrą alternatywą wydaje się również postawienie na szprycer, który powstaje w wyniku połączenia wina z wodą gazowaną w stosunku 1:1. Aby urozmaicić jego smak można dodać plastry cytryny lub limonki, listki świeżych mięty, rozmarynu czy lawendy bądź mrożone owoce. Tak przygotowany napój jest niskokaloryczny i orzeźwiający, a także stanowi dobrą opcję na ciepłe letnie dni.

czerwone wino - alkohol na diecie

Czerwone wino na diecie

Czerwone wino jest o tyle wdzięcznym alkoholem, iż oprócz walorów smakowych, oferuje również pewne właściwości, korzystnie wpływające na organizm człowieka. 

Pomimo, iż alkohol na diecie nie jest sprzymierzeńcem smukłej sylwetki, picie tego konkretnie trunku wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak za sprawą kwasu elagowego, który powoduje zahamowanie wzrostu istniejących już komórek tłuszczowych oraz zmniejsza ryzyko powstawania nowych. 

Ponadto czerwone wino zawiera duże ilości antocyjanów – są one silnymi przeciwutleniaczami, które chronią komórki organizmu przed szkodliwym wpływem wolnych rodników tlenowych oraz spowalniają procesy starzenia. 

Kolejną z właściwości prozdrowotnych wina, o których warto wspomnieć, jest pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Spożywanie tego napoju alkoholowego powoduje wzrost poziomu dobrego cholesterolu HDL, natomiast poziom złego cholesterolu LDL ulega znacznemu zmniejszeniu. Taka sytuacja jest bardzo korzystna, gdyż znacząco zmniejsza ryzyko występowania chorób układu krwionośnego, w szczególności miażdżycy. 

Należy jednak pamiętać, by pić wino w umiarkowanych ilościach i nie przekraczać ilości większej niż jedna lampka wina, dobrze jest również wybierać wino wytrwane, gdyż posiada najmniej kalorii – lampka o pojemności 150ml to około 100 kcal.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *