5 zasad zdrowego odżywiania – poczuj rezultaty już dziś!

Wielu z nas marzy o szczupłej, smukłej sylwetce. Rozpoczynamy nieustannie nowe diety, trenujemy na siłowni, chodzimy na basen. Dlaczego w tak wielu przypadkach nasza praca nie przynosi rezultatów? Dlaczego wciąż walimy głową w mur, a nasza waga nie spada? Okazuje się, że niezbędną rzeczą  jest zmiana nawyków żywieniowych. Bez tego nawet najlepsza dieta nie przyniesie rezultatów. Masz problem w przestrzeganiu zdrowej diety? Dieta pudełkowa jest dla Ciebie! Ona nie tylko unormuje Twój cykl posiłków, ale także przekona, że można jeść smacznie i zdrowo.  Jakie 5 zasad zdrowego odżywiania warto wprowadzić razem z dietą pudełkową?

5 zasad zdrowego odżywiania: 1 – Jedź o regularnych porach – 5 posiłków dziennie

To problem, z którym boryka się najwięcej osób. Niestety, dzisiejszy pęd życia, praca w różnych przedziałach czasowych sprawia, że regularność posiłków jest mocno zaburzona lub mówiąc wprost: nie istnieje wcale. Regularność posiłków wzmacnia metabolizm. Nasz organizm przechodzi na zdrowe, dobre tory. Powinno się jeść 5 posiłków dziennie – co cztery godziny. Regularność posiłków uchroni nas przed nagłym skokiem wagi.

5 zasad zdrowego odżywiania - śniadanie

Jesteś zapracowany i nie masz czasu przygotowywać 5 posiłków dziennie? Dieta pudełkowa to rozwiązanie dla Ciebie! Gotowe posiłki możesz mieć pod ręką w ciągu całego dnia. Szybko podgrzać lub jeść na zimno. Bardzo ważne jest przede wszystkim śniadanie – od dawna naukowcy przekonują, że to właśnie śniadanie jest najlepszym posiłkiem dnia, który daje nam powera na wiele godzin pracy. Pożywna owsianka, smaczne naleśniki, jajecznica. To bardzo wartościowe dania, które nas nasycą na dobre kilka godzin.

Drugie śniadanie powinno być lekkie i nieobciążające. Taka przekąska na mały głód. Świetnie sprawdzi się owoc lub zestaw surowych warzyw. Obiad musi nas nasycić. Dobrze jest jednak jeść dania obiadowe, po których będziemy się dobrze czuli – bez poczucia, że nasz lunch był za duży. Kolację powinniśmy jeść maksymalnie do godziny 20. Orzeźwiająca sałatka, koktajl, smaczny krem z warzyw. Nasz żołądek nie będzie obciążony na noc. Bardzo ważny w procesie odchudzania jest również sen – 8 godzin spokojnego snu, to najlepsza regeneracja dla naszego organizmu.

5 zasad zdrowego odżywiania: 2 – Pij dużo wody!

Problem wielu osób, które walczą z nadwagą to zatrzymanie wody w organizmie. Woda to bogactwo minerałów. Szklanka wody po przebudzeniu to nie wszystko. Idealnie, jeśli będziemy pić szklankę wody przed każdym posiłkiem w ciągu dnia. Woda nie tylko wspiera metabolizm, oczyszcza organizm z toksyn, wspiera pamięć i koncentrację, dodaje energii, ale również zmniejsza uczucie głodu. Spróbuj! Zacznij pić szklankę wody przed każdym posiłkiem, a zobaczysz, że nie będziesz już potrzebował tak dużej porcji dań. Warto pić też wodę po posiłku.

5 zasad zdrowego odżywiania: 2 - Pij dużo wody!

Ile litrów wody powinno się pić każdego dnia? Według najnowszych danych około 8 szklanek dziennie. Nie zaszkodzi jednak pić jej trochę więcej, druga z 5 zasad zdrowego odżywiania jest bardzo łatwa do spełnienia, spróbuj już dziś!

5 zasad zdrowego odżywiania: 3 – Zrezygnuj ze słodyczy – postaw na warzywa i owoce

Ogranicz cukry. Zrezygnuj ze słodyczy. Jedz więcej owoców i warzyw. Nie jest to trudne, ponieważ mamy naprawdę duży asortyment warzyw i owoców dostępnych w sklepach. Od warzyw i owoców sezonowych, po te całoroczne. Warto też przyjaźnie spojrzeć na mrożonki. Owoce i warzywa to bomba witamin i wartości odżywczych – niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Co więcej, owoce mogą zastąpić nam niezdrowe, słodkie przekąski.

5 zasad zdrowego odżywiania: 3 - Zrezygnuj ze słodyczy - postaw na warzywa i owoce

Suszone śliwki, morele, żurawina? Świetna alternatywa dla czekolady, słonych orzeszków czy też chipsów. Decydując się na dietę pudełkową, nie musisz martwić się kupowaniem warzyw i owoców. Dostawca diety zatroszczy się o to, aby Twój codzienny jadłospis był zielony, soczysty, kolorowy – po prostu pyszny! Spróbuj również nowalijek, sezon na świeże warzywa trwa!

5 zasad zdrowego odżywiania: 4 – Unikaj tłuszczów i soli

Wielu z nas powtarza w swojej kuchni wciąż schemat gotowania naszych babć. Musi być dużo, tłusto i słono. Niestety o ile taka dieta jest smaczna i z pewnością zaspakaja nasze kubki smakowe, jest zwyczajnie niezdrowa. Warto ograniczyć ilość niezdrowych tłuszczy. Konieczna jest także rezygnacja z soli.

Myślisz, że dania bez soli nie mają smaku? Możesz się zdziwić! Po kilku dniach “odwyku od soli” dopiero zaczniesz dostrzegać i doceniać bogactwo smaku niektórych potraw. Poza tym natura dała nam wiele naturalnych przypraw i ziół – warto czerpać z ich walorów. Kurkuma, melisa, imbir, czosnek – te produkty nie tylko podkręcą smak, ale też ochronią nas przed infekcjami i wirusami. Wzmocnią nasz układ odpornościowy.

5 zasad zdrowego odżywiania: 5 – Połącz zdrową dietę z aktywnością fizyczną

Zdrowa dieta połączona z aktywnością to najlepsza rzecz, jaką możemy zrobić dla naszego zdrowia, kondycji, świetnego samopoczucia. Wybór aktywności musimy wybrać sami – dostosować ją do naszych gustów oraz możliwości. Siłownia, basen, a może poranny jogging, który da nam energię na cały dzień? Wybór sportu zależy od nas. Ruch, sport uprawiany nawet 2, 3 razy w tygodniu, ale systematycznie to wsparcie odchudzania oraz doskonały środek antydepresyjny. Im więcej masz ruchu w swojej codzienności, w tym lepszym humorze jesteś i zarażać nim innych.

Zdrowe nawyki żywieniowe – o czym jeszcze należy pamiętać?

“Nie od razu Rzym zbudowano”

Każda dieta, każdy proces odchudzania wymaga od nas wiele samozaparcia, dyscypliny. Warto zmieniać nawyki żywieniowe metodą małych kroków – codziennie systematycznie i na zawsze. Nie wiesz jak zacząć? Na pewno nie rezygnuj ze wcześniejszych przyzwyczajeń od razu, tzw. grubą kreską. Organizm może szaleć.

Przed zmianą diety, przejściem na dietę pudełkową dobrze jest wykonać podstawowe badania krwi, skonsultować się z dietetykiem. Dobry specjalista pomoże dopasować idealną dietę do naszego trybu życia, charakteru pracy, gustów kulinarnych i oczywiście stanu zdrowia. Porada dietetyka, to gwarancja, że wszystkie zmiany wyjdą nam na pewno na zdrowie i że dieta, którą wcielimy w życie, będzie w 100% bezpieczna.

Natalia Kościółek

Natalia Kościółek - absolwentka analityki medycznej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, prywatnie pasjonatka zdrowego i aktywnego stylu życia. Dzięki swojemu wykształceniu doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta i aktywność fizyczna w utrzymaniu naszego ciała w zdrowiu i dobrym samopoczuciu na długie lata.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *